A Temu nevű kínai óriás elsöprő erővel térdre kényszerítette szinte a teljes online kereskedelmet, több globális szereplő is aggódva figyeli, mit művel a távol-keleti cég. Agresszív hirdetéseivel, a termékek árazásával az is találkozhatott velük, aki meglehetősen kevés időt tölt az interneten. A durva marketingkampányt és a hazai elektronikus kereskedelem java részét térdre kényszerítő helyzetet nemrég megelégelte a kereskedőket tömörítő érdekvédelmi szövetség, az Ecommerce Hungary. Nemrégiben egy beadvánnyal fordultak a hazai kereskedelmi tevékenységeket is felügyelő Gazdasági Versenyhivatalhoz.
A Pénzcentrum megkérdezte az Ecommerce Hungary elnökségi tagját, Györke Zoltánt a lépés indokáról, és erre azt mondta, nem tartható fenn az, hogy a Temu a hatalmas marketingköltéseivel jusson mindent leuraló előnyhöz. Az Egyesült Államokban a Temu digitális reklámköltése 2023-ban, egyes források szerint, a hárommilliárd dollárt is elérhette, Magyarországon a Growww Digital a havi online költésüket a több száz milliós nagyságrendre becsülte.
"Ilyen nagyságrendű marketingköltést a legnagyobb hazai szereplők sem engedhetnek meg maguknak. Ugyanakkor vélelmezhető az is, hogy a Temu által kínált termékek széles köre dömpingáron, veszteséggel kerül értékesítésre. Mindez együtt gazdasági erőfölényből következő versenyelőnyt jelenthet" – fogalmazott Györke Zoltán. Az internetes kereskedőket tömörítő szervezetnél a beadványtól azt várják, hogy legalább minimális szabályozást igyekezzenek elérni a kínai óriással szemben. Szerintük a Temu olyan manipulatív módszerekkel operál, melyeknek már nem szabadna létezniük.
A beadványuk alapját a fogyasztót tisztességtelenül befolyásoló, megtévesztésre alkalmas gyakorlatok adják. Ezek közül kiemelkedő, hogy a Temu a kedvezmény mértékét a beszállítóik ajánlott fogyasztói árához képest tünteti fel, a problémák másik csoportja a nehezen vagy sehogy sem ellenőrizhető, sürgető üzenetekre vonatkozik.
"Összességében azt látjuk, hogy egy jelentős gazdasági erőfölényben lévő vállalat alkalmaz a fogyasztókat nem megengedett módokon befolyásoló, a vonatkozó szabályokba ütköző eszközöket. Továbbá a cég tevékenysége magyarországi, a jogszabályokat betartó, megengedett eszközökkel, szabályszerűen versenyző vállalkozásokkal szemben torzíthatja a piacot. Ezért fordulunk a GVH-hoz" – zárta gondolatait az Ecommerce Hungary elnökségi tagja.