Nyitókép: MTI/Szigetváry Zsolt

Jótállás és garancia - van egy nagy félreértés a drága ajándékok kapcsán

Infostart
2023. december 26. 07:20
Az új szabályok jelentősen kiterjesztették a drágább gépek garanciájának időtartamát. Ezt fontos, hogy tudja, ha nagyértékű ajándékot kapott.

Ha komolyabb ajándékot kapott, mondjuk egy műszaki cikket, akkor az örömködés mellett érdemes elkérni a blokkot és a garanciajegyet is. Kicsit illúzióromboló, de adott esetben nagyon hasznos.

A penzcentrum.hu összeszedte, hogy mennyi ideig szóló garanciát kell adni egyes termékekre.

Egy ideje sávos jótállás van, azaz értékhatártól függ:

  • A 10-100 ezer forintért megvásárolt termékekre legalább ​1 év jótállást kell vállalni.
  • A 100-250 ezer forintért megvett termékek esetében legalább 2 év a garancia.
  • A 250 ezer forintnál drágább termékek esetében pedig minimum 3 év a jótállási idő.

Sőt immáron a 10 ezer forintnál drágább

  • nyílászárók​ra, jellemzően ablakokra, ajtókra, garázsajtók​ra, redőnyökre, reluxákra, napellenzőkre;
  • ​kamerás figyelőrendszerekre, ​kaputelefon​okra;
  • kádakra, csapokra, ​zuhanykabin​okra;
  • napelemekre, napkollektorokra és az azokból létrehozott rendszerekre;
  • az elektromos rollerekre, drónokra, a hoverboardokra (elektromos meghajtású, két egymás melletti kerékkel rendelkező eszközök)

is jár a jótállás, de itt nem mindig veszik figyelembe a sávhatárokat.

A sávos jótállásra vonatkozó szabály alól például kivétel az elektromos kerékpár, elektromos roller​, quad, motorkerékpár​, segédmotoros kerékpár​, személygépkocsi​,​ lakóautó​, lakókocsi​.

Jótállás és garancia

A jótállás nem más, mint az eladó fokozott felelősségvállalása, amit azért tesz, mert az általa gyártott termék nem teljesíti a kívánt megbízhatósági elvárást. Az eladó tehát a jótállással azt "garantálja", hogy az általa eladott dolognak nincs - és a jótállás ideje alatt nem is lesz - hibája.

Ebből egyenesen következik, hogy ha a termék a jótállás időtartama alatt meghibásodik, akkor a törvény szerint az eladót vélelmezett felelősség terheli, és neki kell bizonyítania, hogy a hiba a teljesítés után keletkezett (pl. a nem rendeltetésszerű használat okozta).

Amennyiben ezt nem sikerül bizonyítania - független szakértői véleménnyel -, az eladó köteles a terméket javítani vagy kicserélni. Ha ezekre nem képes, a vásárlónak jogában áll árleszállítást kérnie, a terméket a jótállásra kötelezett költségén kijavíttatni, vagy - végső soron - elállni a szerződéstől.

A szavatosságot fontos megkülönböztetni a jótállástól, hétköznapi nyelven a garanciától. A szavatosság lényege abban rejlik, hogy az eladó "szavatolja", olyan terméket értékesített, amelynek nincs olyan hibája, ami csak az eladás után, a későbbi használat során jelentkezik. Gyakran emlegetik ezt rejtett hibaként.

A jogszabályok szerint a szavatosság alapvetően két évig terjed, az első hat hónapban az eladó vállalkozásnak kell szakvéleménnyel igazolnia, hogy a hiba nem eredeti gyártási probléma.

„Akciós terméket nem cserélünk” – A jogszabályok alapján ha egy termék meghibásodik, a kereskedőnek attól függetlenül foglalkoznia kell a fogyasztó panaszával, hogy az le volt-e értékelve, vagy sem. Kivéve, ha a vevő egy olyan hiba miatt reklamál, amiért a termék le volt értékelve, és erről őt az eladó tájékoztatta.