A nagy autócégek lobbizásának köszönhetően felpuhítja készülőfélben lévő új, a kocsik kibocsátását regulázó környezetvédelmi szabályait az Európai Unió – írja a The Guardian alapján a hvg.hu.
A Consortium for Ultra-low Vehicle Emissions (Clove) nevű, európai kutatókból és tanácsadókból álló testület szerint elvész azon pénzügyi megtakarítások fele, melyet a készülőfélben lévő, az autók károsanyag-kibocsátására vonatkozó Euro 7-es szabványoktól reméltek, és ez a nitrogén-dioxid-emisszió túl megengedő határértékei miatt következik be. A nitrogén-dioxid a belső égésű motorok, különösen a dízelmotorok által kibocsátott mérgező gáz, mely csak 2020-ban 49 ezer korai halálesetért volt felelős az EU-ban.
A Clove javaslata szerint jelentősen csökkenteni kell a megengedett nitrogén-dioxid-kibocsátási szintet, az EU 27 tagállama által szeptemberben kötött megállapodás értelmében azonban a nitrogén-dioxid (és más káros szennyező anyagok) határértékei, illetve a jóváhagyási vizsgálatok gyakorlatilag nem változnának a korábbi, Euro 6-os jogszabályhoz képest.
Az autógyártók szerint a Clove javaslata „teljesen aránytalan, az iparnak és a vásárlóknak magas költségekkel jár, miközben környezeti előnyei korlátozottak". Az Euro 7-es javaslatról csütörtökön szavaz az Európai Parlament.
A készülő szabályok felpuhításáért az autóipar nevében az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (Acea) lobbizott nagy erőkkel az EU-nál. Ugyanakkor a bizottság az alacsonyabb kibocsátási határértékbe annak a kimondatlan megállapodásnak a részeként ment bele, hogy cserébe megkaphassa az autóipar támogatását a belső égésű motorok 2035-ös, uniós szintű betiltásához.