Nyitókép: Nodar Chernishev/Getty Images

Váratlan változások a hazai szupermarketekben

Infostart
2023. október 20. 04:40
Az áruházláncok elárulták, hogyan változtak a vásárlói szokások az elmúlt időszakban.

Az elmúlt néhány évben olyan nagyot változtak a magyarok bevásárlási szokásai, mint korábban egy évtized alatt sem. Előbb a pandémia alakította át drasztikusan, mire költünk, mennyit vásárolunk, majd az egymást követő krízisek, mint a rezsipánik, vagy a rekordinfláció alakította át, mi kerül a magyarok kosarába manapság. Az élelmiszer-fogyasztáson is meglátszik, hogy hol próbálnak spórolni a legtöbben. A Pénzcentrum arról kérdezte a legnagyobb hazai boltláncokat, hogy mely termékekből fogy több, melyekből kevesebb.

A válaszokból az körvonalazódik, hogy az árdrágulás átalakította a vásárlói kosarakat.

A Spar azt közölte, hogy bár a termékkategóriákban a forgalmi részarányokat tekintve stagnálás tapasztalható, "a kedvezőtlen gazdasági helyzet miatt sokkal fontosabbak lettek az akciós ajánlatok, mint korábban, ennek megfelelően nőtt az akciós részarány. A termékek tekintetében pedig a saját márkás cikkek népszerűsége erősödött, forgalmi részarányuk ma már meghaladja a 30 százalékot".

A Penny azt közölte, hogy a tavalyi évhez képest az alkoholmentes italok terén nem történt változás, ráadásul még a vásárlók kategóriára szánt költése sem változott a boltlánc 230 hazai egységében. Az üzletekbe betérők tudatosan keresik a promóciókat és előnyben részesítik a saját márkás, alacsonyabb árpontú termékeket a drágább márkatermékekkel szemben. A kenyereknél nem volt változás, de a napi pékáruban észrevehetően csökkentek volumenek. A friss húsok volumene érezhetően csökkent az elmúlt egy évben, de a növekvő árak miatt összességében mennyiségcsökkenést tapasztalnak a húsáruknál. A friss gyümölcsök elérhetősége folyamatosan csökkenő tendenciát mutat, az árak pedig folyamatosan növekednek. A zöldség és a gyümölcs között kezd egyre inkább nyílni az olló, azaz a vásárlók inkább az alacsonyabb árfekvésű, illetve az akciós termékekre kapnak rá, mintsem a különlegesebbekre.

A Lidlnél a kereslet elsősorban az olcsóbb és a csökkentett áron kínált termékeket irányába tolódik el, a drágább termékek iránti kereslet stagnál. Az alkoholmentes kategóriát tekintve megközelítőleg néhány százalékos csökkenés figyelhető meg, mely elsősorban a víz és a gyümölcslevek forgalmában mutatkozik meg. A pékáruk esetében az olcsóbb kenyerek iránt nőtt meg a kereslet, a tejtermékek részaránya pedig minimálisan, de emelkedett. A húsok esetében nem tapasztalható csökkenés. A friss zöldség- és gyümölcskategóriában növekedés tapasztalható.

A Tesco azt közölte, hogy összességében minimálisan nőtt az élelmiszer és az alkoholmentes italok részaránya az összes vásárlást tekintve, főképpen a pékség és mirelit termékek, valamint az energiaitalok/üdítők növekvő forgalmának köszönhetően.Nőtt a pékáru részaránya, a hús esetében nem történt változás összességében, de növekedett a pultos termékek részaránya az előre csomagolt termékek rovására. A tejtermékek esetében csökkenés tapasztalható. A friss zöldségek részaránya csökkent, ugyanakkor nőtt a gyümölcsök eladása. Ennek a két kategóriának az ellentétes mozgása azonban nem okozott lényegi változást a teljes zöldség-gyümölcs kategóriában. Az elmúlt hónapokban továbbra is a sajátmárkás és akciós ajánlatok felé mozdultak el a vásárlók és ezeket a termékeket részesítik előnyben.

Az Auchan közlése szerint a vásárlói trendek az elmúlt időszakban úgy változtak, hogy a vásárlók többször térnek be a boltokba, de kisebb kosárértékkel vásárolnak és a jó minőségű, kiváló ár-érték arányú sajátmárkás termékeket választják nagyobb arányban. Azt is tapasztalták, hogy a hatósági ár és az ezt követő kötelező akciózás a termékpályákat felborította.