A kormány az uniós pénzekért cserébe vállalta az személyi jövedelemadó rendszerének felülvizsgálatát és az adók számának csökkentését – írta meg néhány napja a hvg.hu. A portálnak a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara megerősítette: a Pénzügyminisztérium szervezésében március óta működik egy, az szja-rendszer egyszerűsítését vizsgáló munkacsoport, amely a tervek szerint a harmadik negyedév végén közli az eredményeket.
Jelenleg úgy számolnak, hogy 2024-ben az állam 630-655 milliárd forint bevételről mond le az szja-kedvezmények miatt. Ennek kapcsán Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány vezető kutatója az InfoRádióban azt mondta, összetett kérdés, hogy ez vajon a magyar költségvetésnek belefér-e ezekben a gazdaságilag válságos években.
A GDP-nek ma már jól látható hányadát költi például a költségvetés családok támogatására – nagyjából 3300 millió forintot –, ez értelmezhető úgy, hogy bizonyos bevételekről lemond az állam, ugyanakkor
a háztartásoknál, családoknál maradó összegekből fogyasztanak, abból áfa-befizetés származik, tehát folyamatosan áramolnak ezek a jövedelmek a gazdaság különböző szektoraiban.
Másik példának felhozta, ha egy családnál nagyobb jövedelem marad, akkor abból lehet állampapírt venni, ingatlant vásárolni, felújítani, tehát jelentkezhetnek különböző multiplikátor hatások. Pásztor Szabolcs szerint nagyon leegyszerűsítő azt mondani, hogy a 25 év alattiak szja-mentessége az átlagjövedelemig szerényebb szja-bevételt jelent a kormányzatnak, hiszen a 25 év alatti fogyasztani fog, megtakarítani, ingatlant vásárol vagy állampapírban takarékoskodik, így ezzel együtt növekedhetnek a kormányzat bevételei.
A kutató szerint inkább azzal szokott probléma lenni, hogy
bizonyos kedvezmények, elszámolások fenntartása nagy adminisztratív terhet jelent a kormányzatnak.
Korábban is voltak a kormányok alatt olyan adótételek, amelyekből szerény jövedelem folyt be, viszont a kedvezmények zökkenőmentes beszedéséhez nagy adminisztratív költség társult. Volt olyan eset, hogy ezeket kivezették.
"A jogszabályalkotónak mindig azt kell figyelembe vennie, hogy milyen adminisztratív terhet jelent az adott adókedvezménynek a megtartása, vagy az adott adónak a megtartása és hogy ebből milyen bevétel vagy kiadás származik" – jelentette ki Pásztor Szabolcs. Hozzátette: a közgazdasági szakirodalom szerint is az a jó adórendszer, amely kis adminisztratív teherrel működik. Tehát amellett, hogy átlátható, transzparens és rugalmas, nem jelent túlzottan nagy terhet az állam számára.