Továbbra is kritikus a hazai közúthálózat állapota, bár a javulás folyamatos, 2022-ben még minden második kilométer rossz vagy nem megfelelő állapotú volt – írja a Magyar Közút adatai alapján a vg.hu.
A közútkezelő minden évben osztályozza a hazai útminőséget nyomvályúmélyedés, egyenletlenség, teherbírás és burkolatállapot szerint
- jó
- megfelelő
- tűrhető
- nem megfelelő
- rossz
kategóriába sorolva.
2013-ban még 60 százalék volt a rossz és nem megfelelő állapotú utak aránya Magyarországon, a jó és megfelelő minősítést a közúthálózat mindössze 8,6, illetve 6,1 százaléka kapott. Tavaly a teljes hálózat 33,4 százaléka kapta meg a két jobb osztályzatot, míg
a rossz kategóriába 40 százalékot soroltak, 2013-ban ez a szám 48 volt.
A Világgazdasági Fórum tavalyi jelentése alapján 2019-ben világviszonylatban a 69., míg az európai listán a 24. helyen végeztünk útminőségben. A régióban nálunk rosszabb minősítést kapott Szlovákia (72.), Csehország (76.), Bulgária (101.) és Románia (118.). Lengyelország viszont előttünk van, az 57. helyen végzett.
A Magyar Közút közölte, 2010 óta 6000 kilométer útfelújítás volt Magyarországon, aminek köszönhetően a leromlási folyamat „csökkenthető, megállítható lett”. Újabb beruházások csak kormányzati elrendelés alapján valósulhatnak meg, mivel a kabinet 174/2023. rendelete alapján a tavaly nyáron felfüggesztett, hazai költségvetésből megvalósuló beruházásaihoz kapcsolódóan megszüntette a támogatási források biztosítását – hívták fel rá a figyelmet, az előkészítés, tervezés alatt álló projektek folytatása csak külön hazai vagy európai uniós források biztosítása esetén lehetséges. Az állami beruházási stop áldozata lett tavaly a jelentős tranzitforgalmat bonyolító 52-es út mellett több kisebb útszakasz rekonstrukciója is.
A Magyar Közút saját forrásból is végez útfelújításokat: az idén kilenc projekt indult el és fejeződött be, ami 12 kilométernyi út felújítását érintette, ezenkívül kivitelezés alatt van további 51 projekt, amelyben csaknem 146 kilométernyi út felújítása valósul meg, 47 milliárd forint értékben.
A cég az idén mintegy 88 milliárd forintos keretösszegből gazdálkodhat, ami alacsonyabb a tavalyinál, mert 2022 szeptembere óta több mint 1200 kilométernyi gyorsforgalmú út üzemeltetése már nem a társaság hatásköre.