Az amszterdami ICE Endex adatai szerint a 2023. decemberi határidős szállítások 8 százalékkal olcsóbbak a 2024. decemberieknél – ez jókora fordulatot hozhat az év elejéhez képest, amikor a legközelebbi téli szerződések még prémiummal mozogtak a piacon – írja a Bloomberg alapján a vg.hu.
Az elmozdulás azt jelzi, hogy Európa viszonylag jól felkészült a következő fűtési szezonra, miután az enyhe tél lehetővé tette, hogy a cseppfolyósított földgáz beáramlásával készleteket halmozzon fel. Az elkövetkező évek azonban bizonytalanabbak, mivel a régiónak a korábbi legnagyobb beszállítója, Oroszország nélkül kell beszereznie a téli tartalékait.
A jövő tél kockázatosabbnak tűnik, mivel az Egyesült Államokból származó LNG-szállítmányok csak 2026-tól indulnak el, abban pedig nem bízhatunk, hogy az időjárás megint enyhe lesz.
Európának sürgősen fel kell töltenie a tárolóit, hogy az unió energiabiztonsága stabil maradjon
– mondta Nick Campbell, az Inspired Energy tanácsadó cég igazgatója.
A kockázatokat az is növeli, hogy 2024 decemberében lejár a Moszkva és Kijev közötti gázszállítási megállapodás is, amely az Európába irányuló, Ukrajnán keresztül érkező limitált orosz szállítmányokat is lezárhatja.
Európa elérheti a céljait, ha az Észak-Afrikából érkező szállítmányokra is támaszkodik, ám ehhez az ázsiai országokkal is versenyeznie kell. Az viszont továbbra is kockázat marad, hogy a beszűkült ellátási láncokon bármiféle probléma, valamint a hideg időjárás súlyos kiesést jelenthet – nyilatkozta Kateryna Filippenko, a Wood Mackenzie gázkutatási igazgatója.
A piac várhatóan 2026-ig, amikor a hatalmas új katari és amerikai exportüzemek megkezdik az LNG szállítását, továbbra is szűkös és az árkiugrásoknak kitett marad.