Az Európai Bizottság február 23-i adatai alapján Magyarországon 610 forint volt a benzin ára literenként, míg a gázolaj ára 620 forinton alakult. A régiós országokban a hazai árszint alatt alakultak az üzemanyagárak. Ausztria, Csehország, Lengyelország, Szlovákia, Horvátország, Románia és Szlovénia átlagos árszintje 560 Ft/liter volt a benzin és 586 Ft/liter a gázolaj esetében. A benzin ára tehát 50 forinttal, a gázolajé 34 forinttal volt ekkor magasabb itthon, mint a régióban. Ezekből kiindulva a Magyar Nemzeti Bank egyik szakértője készített összehasonlító tanulmányt a magyar és a régiós üzemanyagárak mértékéről és összetételéről.
A jegybanki tanulmány szerint az üzemanyagárak költségszerkezete három fő elemből tevődik össze:
- a nyersanyag, azaz a kőolaj világpiaci árából,
- az üzemanyagok végső fogyasztói árában megjelenő adókból,
- a fogyasztói ár és a nyersanyagköltségek közötti árrésből.
A kőolaj ára: Magyarország az Ural típusú olajat vásárolja, amely február végén 26 dollárral (körülbelül 9700 forinttal) volt olcsóbb a Brent típusúnál. Ám mivel extraprofitadóként a különbözet 95 százaléka a költségvetésbe kerül, ezért az elemzés szerint nem okoz régiós összevetésben torzítást, ha nyersanyagköltségként hazánknál is a Brent olaj árát alkalmazzák. Ennek ára forintban kifejezve a 2022 júniusi közel 300 forintos literenkénti szintet követően csökkenő pályára állt. Az olajár mérséklődése a recessziós kilátásokkal összhangban ősszel is folytatódott, így 2023 február végén literenként 185 forint közelében alakulnak a Brent-jegyzések.
Az üzemanyagokat terhelő hazai fogyasztási adók szintje Magyarországon átlagosnak tekinthető az elemzés szerint, a régiós országok között a termékadók összegével hazánk a középmezőnyben helyezkedik el. A február 27-i adatok alapján 1 liter gázolaj adótartama 0,65 euró/liter (246 forint), a benziné 0,67 euró/liter (254 forint) volt hazánkban. Ennél magasabb a benzin adótartalma Ausztriában, Horvátországban, Szlovákiában és Csehországban, a gázolaj adótartalma pedig Ausztriában, Szlovéniában, Horvátországban és Szlovákiában.
Az elemzés szerint a végső fogyasztói ár százalékában kifejezett teljes adótartalom Románia után Magyarországon a legalacsonyabb a régióban. Az árhoz viszonyított adótartalom a gázolajnál az ár 40 százalékát, míg a benzinnél 42 százalékot tett ki 2023 elején. Erre az a magyarázata, hogy az alacsony százalékos adóterhelés két ellentétes hatásból ered: míg az áfakulcs Magyarországon a legmagasabb, a literenkénti jövedéki adó nálunk az unióban az egyik legalacsonyabb.
A nyersanyagköltség és termékadók feletti árrés: itthon jelentős ennek mértéke az üzemanyagok árában - állapítja meg az MNB elemzése. A felárat számos tényező befolyásolhatja, ugyanis ez a tétel tartalmazza
- a kőolajfeldolgozás,
- a nagykereskedelem,
- a kiskereskedelem és
- a szállítás költségeit,
- valamint további költségtényezőket,
- illetve a mindezeken képződő profitot.
Végső soron a felár a végső fogyasztói ár és a nyersolaj, valamint a termékadók különbözete.
A februári adatok alapján a többi régiós országban a benzin esetében literenként átlagosan 102 forint, míg a gázolaj esetében 152 forint/liter a felár. Ezzel szemben hazánkban a benzinhez tartozó felár 170 forint/liter, míg a gázolajhoz kapcsolódó felár 187 forint/liter.
A benzin esetében tehát közel 70 forinttal, a gázolaj esetében pedig 35 forinttal volt magasabb a hazai felár, mint a régió átlagában.
A felárat befolyásolhatja az is, hogy az üzemanyag-termelők és -kereskedők az egyes országokban eltérő vállalati adókulcsokkal szembesülnek, amelyek nem számszerűsíthetőek közvetlenül a termékek árában. Ez ugyanakkor nem okoz jelentős torzítást, mert az elemzés szerint a magyar vállalatok adóihoz hasonló kulcsok más régiós országokban is léteznek.
Az összegzés szerint
a hazai üzemanyagárakon megfigyelt felár 2022 márciusa óta emelkedett meg jelentősen.
Ebben több tényezőnek szerepe lehetett: a világpiaci folyamatoknak, a globális ellátási láncok akadozásának, az üzemanyagár-sapka versenycsökkentő hatásának, valamint a külföldi nagykereskedők kivonulásával csökkenő versenynek.
Míg 2021. január és 2022. március között átlagosan a benzin fogyasztói árához képest 20 százalék, a gázolaj fogyasztói árához viszonyítva 22 százalék volt a felár aránya, addig 2022 év végére ezek a ráták átlagosan 28 százalékra és 34 százalékra emelkedtek.
A szerző úgy véli, az ársapka tavaly decemberi kivezetését követően az üzemanyagpiac normalizálódása vélhetően megindult, azonban ez várhatóan fokozatos folyamat lesz.