Nyitókép: MStudioImages/Getty Images

Mától vége a Facebook, az Instagram vagy a Spotify ingyenességének

Infostart
2023. március 1. 14:37
Március 1-jétől számos alkalmazás kikerül az ingyenes kategóriából, azaz mostantól fogyasztja a mobil-előfizetésünk adatforgalmát. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat.

Március 1-jétől meghatározott alkalmazások (chat, közösségi, zenei és navigációs alkalmazások) már csökkenteni fogják a mobil díjcsomag adatkeretét – küldte a napokban a Magyar Telekom az előfizetőinek.

Arról, hogy ezentúl ezek a szolgáltatások "fizetősek" lesznek, már beszámoltunk az Infostarton, de a rendszer mától, azaz március 1-jétől éles ennél a szolgáltatónál.

Ami a legfontosabb, hogy mostantól olyan alkalmazások fogyasztják majd a mobilinternet-keretet, mint a WhatsApp, a Messenger, a Facebook, az Instagram, a Waze vagy a Spotify.

Szakértők szerint mindegyik más és más célcsoportnak fájhat. A fiatalokat főleg az Instagram- és a Facebook-folyamok videói érinthetik. Az autósokat a Waze állandó használata terhelheti, míg a zenemegosztók bekerülése a fizetős körbe szinte mindenkinél jelentkezik majd, hiszen az azokon belüli prémiumszolgáltatások már egész komoly adatforgalmat jelenthetnek.

Mennyi az annyi?

Ahogy korábbi cikkünkben írtuk, a Telekom összegyűjtötte, hogy a változások után mennyivel nőhet meg a felhasználók fogyasztása. Eszerint a legkevésbé az üzenetküldőket érinti a módosulás, mert a szolgáltató szerint a Messengeren 100 üzenet küldése és fogadása mindössze 10 kilobájtnyi adatfogyasztásnak felel meg. Igaz, ha képet vagy videót továbbítunk, akkor több megabájtos emelkedést is tapasztalhatunk.

Más a helyzet a közösségi felületek hírfolyamainál. Egy perc böngészés a Faceboook esetében nagyjából 2 megabájtnyi adatot emészt fel a képek és a szöveges bejegyzések esetében. Videós tartalmak esetében ez megint csak jóval magasabb. Napi egyórás képernyőidő legalább 120-150 megabájt fogyasztást jelent.

Az Instagram ennél jóval többet "fogyaszt": egy perc böngészés nagyjából 20 megabájtot jelent, és ebben még nincs benne a képfeltöltés, a videók megtekintése vagy a story funkció használata.

A streaming esetében kell leginkább vigyázni. A mobilszolgáltató szerint egy perc online zenehallgatás nagyjából 5,6 megabájtnyi adatforgalmat generál a Spotify normál minőségű beállításaival, de magas minőség esetén ez az érték akár 19 MB is lehet.

A Magyar Telekomnál az előfizetők számára jelenleg vásárolható legkisebb adatforgalmi keret 4 GB, ez ezek után aligha lesz elegendő arra, hogy naponta, mondjuk utazás közben, kedvünkre instázzunk vagy facebookozzunk. A következő csomag, a 10 GB pedig határeset, de abba talán még bele lehet férni. A 50 GB-os csomag elég lehet, de azért azt felejtse el, hogy mondjuk a hétvégi házban ezen nézi az HBO Maxot, pláne, ha azt kitükrözi a televízióra.

Mivel egy uniós irányelv átvezetéséről van szó, ezért nem csak a telekomosok fizetnek ezentúl.

A Yettelnél eddig nem számított az adatforgalomba:

  • Facebook- és más közösségimédia-használat
  • a HBO szolgáltatáscsomag
  • Yettel TV
  • TV2 Play Premium
  • Yettel TV
  • HBO MAX
  • Yettel Music
  • Deezer

A Vodafone-nál:

  • Social Pass,
  • Connect Pass
  • EU Video Pass-
  • NavigationPass (Waze, Google Maps)
  • Music Pass (Spotify, SoundCloud, Deezer, Tidal)

Tehát ezentúl ezek után adatforgalommal kell fizetni. A kérdés, hogy mostantól érdemes-e korlátlan adatforgalmi csomagra váltani.

Jogi előzmény

Elsőként a hwsw.hu írt arról, hogy az Európai Unió Bírósága elé 2017-ben került ügyben a Yettel jogelődje, a Telenor Magyarország gyakorlata kapcsán mondta ki 2020 szeptemberében a bíróság, hogy a szolgáltató jogellenesen biztosított korlátlan adatkeretet a MyChat és MyMusic tarifaopcióknál. Lényeges szempont, hogy a bíróság a konkrét ügyben azt a gyakorlatot nyilvánította jogszerűtlennek, hogy ezeknél az opcióknál az után is elérhetővé váltak a partneralkalmazások, hogy a havi általános adatkeret kimerült.

A fenti ítéletet követően még folyt a jogi csatározás, amelynek az lett a vége, hogy a magyar Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság 2020 őszén határozatban kötelezte a három érintett mobilszolgáltatót (Magyar Telekom, Yettel, Vodafone), hogy az ajánlatok értékesítését fejezzék be legkésőbb 2022. november 15-ig.

Azoknál az előfizetőknél, akik már használnak valamilyen zero ratinget tartalmazó csomagot vagy opciót, a szolgáltatóknak

2023. március 31-ig kell gondoskodniuk arról, hogy a szerződéseket módosítsák vagy megszüntessék.

A Telekomnál március 1-vel váltottak, azaz mától az utazás közben használt Waze vagy a Spotify fogyasztja az adatkeretet.

Egyéb áremelés

Az már csak hab a tortán, hogy 2023. március 1-jétől 14,5 százalékos inflációkövető díjkorrekciót hajt végre a Magyar Telekom, és hasonlóan lép, pontosabban lépett már a Vodafone is.

A Yettel az Infostarthoz elküldött közleményében még januárban arról írt, hogy az ÁSZF-ben foglaltak szerint – az ott megismerhető határidővel és módon – alkalmazza az indexált díjkorrekciót az érintett tarifacsomagok árazásán. Azt is írták, hogy "a díjkorrekció mértéke várhatóan 14,5 százalék lesz, összhangban a KSH 2023-as naptári évre kiadott gyorsjelentésével, tekintettel arra, hogy a Yettel ÁSZF-e a naptári évre meghatározott éves átlagos fogyasztói árindexhez igazítja az automatikus díjváltozást".