A szervezet szerint új elszámolási rendszer bevezetése szükséges az ágazatban, az árnyomást csak a szolgáltatási díjak emelésével tudják a piac szereplői mérsékelni.
A szövetség azt javasolja a logisztikai cégeknek, hogy hónapról hónapra számolják el a többlet energiaköltségeket az ügyfelekkel - hasonlóan az üzemanyagok évek óta működő elszámolásához. Ha a szerződés lehetővé teszi, már idén érdemes alkalmazni az indexálást, de a 2023-as szerződésekbe mindenképpen be kell emelni ezt a klauzulát.
A gáznál a holland TTF vagy az osztrák CEGH VTP energiatőzsde másnapi jegyzésárainak előző havi átlagárához érdemes viszonyítani az elszámolóárat. Az áramnál pedig a budapesti HUDEX energiatőzsde lehet a viszonyítási alap - írták.
Az ágazatban az energia jelentős tétel az összköltségben, egy hagyományos raktár energiaigénye átlagosan a szolgáltatási díj 10 százaléka, egy temperálást igénylő raktár esetében 10-20 százalék, hűtőraktár esetében jóval magasabb az arány, 25-30 százalék - mutatott rá a MLSZKSZ.
A szövetség a jelenlegi ártárgyalások alapján úgy kalkulál, hogy az energiapiacon jövőre további drágulás várható: a gáz várhatóan tíz-tizenkétszerese, az áramár pedig nyolc-tízszerese lesz a 2021-es áraknak, de ennél rosszabb forgatókönyv is elképzelhető. A gáz esetében a leköthető kapacitás mennyisége is kiszámíthatatlanná vált - olvasható a logisztikai szolgáltatók szövetségének közleményében.