Bár vannak olyan fogyasztók, akiknek valóban oda kell figyelniük már most minden fillérre, akadnak szép számban olyanok is, akik egyelőre hiába aggódnak jövőbeli kiadásaik miatt, még mindig meg tudják fizetni a prémium árukat, legyen szó személyre szabott kávéról vagy szofisztikáltabb szószról.
"Ezek a fogyasztók például nem étterembe mennek vacsorázni, de otthon prémium ételeket fogyasztanak ehelyett. Miközben ez a csoport is igyekszik majd pénzt megtakarítani az alapvető termékeken keresztül, nem kizárólag ezekkel fogja megtölteni a fogyasztói kosarat" - mondta Paul Martin, a KPMG brit kiskereskedelmi vezetője a CNBC-nek.
Rekord az infláció ellenére
Ezt igazolni látszik az a tény, hogy a Starbucks rekord eladást produkált az elmúlt negyedévben - azaz vannak olyan emberek, akik kiadásaik növekedése ellenére sem adnak lejjebb életstílusukból.
A személyre szabott termékek kulcsfontosságúak a vásárlói elkötelezettség növeléséhez még akkor is, ha az anyagi lehetőségek szűkösek,
mondta Rachel Ruggeri, a Starbucks pénzügyi igazgatója a CNBC-nek.
"Ahogy egyre prémiumabb italokat készítünk, a vásárlók egyre nehezebb tudják azokat otthonukban reprodukálni, ami segít. Talán nem jön be mindenki gyakran az üzleteinkbe, de szeretnénk elérni, hogy mindenkinek legyen oka arra, hogy nálunk kávézzon" - fogalmazott. A rugalmas, személyre szabható italok segítettek nekik abban is, hogy az igazán prémium termékeket is megtartsák.
Az innováció lehet a növekedés útja
A Heinz egy prémium almárka, a Heinz 57 júliusi elindításával csatlakozott ehhez a trendhez. A séfek inspirálta szószok piacra dobása 12 százalékos áremelkedéssel társult, valamint klasszikus termékeik is új arculattal kerültek a polcokra.
"Az egyik
célunk az, hogy optimalizáljuk a receptúrákat
annak érdekében, hogy olcsóbb összetevőket használhassunk, valamint hogy különböző árfekvésű termékeinkkel fogyasztók széles skáláját érhessük el" - mondta a cég amerikai igazgatója, Carlos Abrams-Rivera.
Az nem meglepő, hogy az olcsóbb termékekre nagy most a kereslet: a McDonald's Amerikában azzal tudott bevételnövekedést elérni a második negyedévben, hogy vannak kifejezetten szerény árú termékei. A Nestlé vezérigazgatója, Mark Schneider szerint ők egyszerre célozzák meg a prémium és olcsó termékeket keresőket, és Alan Jope, az Unilever vezérigazgatója is ezt a trendet látja kibontakozni.
Előre kell most menekülni
Az EY globális fogyasztói vezetője, Kristina Rogers szerint a prémium termékek előtérbe helyezése az inflációs költségek csökkentésével szemben a cikkek vagy a csomagolási méretek csökkentésével szemben is elfogadhatóbb eszköz lehet az inflációs költségek kezelésére.
"A növekedés egyetlen módja a prémium és a hozzáadott érték útja.
A vállalatoknak be kell mutatniuk márkáik hozzáadott értékét, jó okot kell adniuk a fogyasztóknak arra, hogy magasabb árú termékeket vásároljanak" - mondta Rogers.