Nyitókép: Pexels.com

Észre sem vesszük, de egyre kisebb termékeket veszünk a boltokban

Infostart
2022. augusztus 1. 20:59
A zsugorflációként ismert jelenség lényege, hogy a megszokott csomagolású áruk egy részénél csökkentik a töltősúlyt. A legrammozást a saját márkás termékeknél használják ki legelőször a boltok.

Az elmúlt másfél évben számos termék kiszerelése lett kisebb, hogy ne változzon meg a vásárlók által megszokott ár – írja a Telex. A megszokásból vásárlók már észre sem veszik, de az áru súlya kisebb mint korábban, és mégis ugyanannyit fizetnek érte.

A Napi.hu több száz termék méretváltozását vizsgálta az elmúlt egy évben, amelyhez főleg a Mindenár.hu adatbázisát, és a boltláncok akciós újságjait figyelte. A pékáruk kiszerelése az infláció hatására megváltozott: az előrecsomagolt toast kenyerekből 2019-ben még 87,2 százalékban a boltok kínálatában 500 grammos kiszereléseket árultak, ám mostanra a leggyakoribb csomagolások csak 350 grammosak.

A helyben sütött vagy pékségtől megvett kenyerek kínálatát korábban a félkilós kenyerek uralták, de mostanra már itt is a 350 grammos áruk teszik ki a készlet felét a nagyobb üzletekben. A feldolgozott tejtermékeknél a joghurtok és a tejfölök mentek össze a leginkább, de a korábbi,150 milliliteres főzőtejszíneket is felváltották a kisebb kiszerelések.

A téliszalámit továbbra is 100 grammban árulják, de a paprikás szalámiknál, vastagkolbászoknál, valamint a csemege paprikás szalámiknál megjelentek a 80 grammos áruk. Egy hazai boltláncnál július 11-től pedig már egy 70 grammos termék is megjelent.

Legkevésbé a darabolt, de előre csomagolt sajtoknál látszik a zsugorodás. Egyes camembert-ek, cheddarok, 800 grammról 750 grammra módosultak, de ezek jellemzően importtermékek. A vajaknál, teavajaknál szintén nem látni kisebb kiszerelést. A gyártósor átállításának költségei miatt a söröket sem árulják fél liternél kisebb csomagolásban. Sok esetben nem érdemes változtatni a termék méretét, mert a fogyasztók könnyebben elfogadják a lassan emelkedő árakat.

A KSH által kiadott tanulmány szerint a cégeknek egyre drágább legyártani ugyanazokat a termékeket. Júniusban az előző hónaphoz képest 3,1 százalékkal, az előző év júniusához képest 35 százalékkal emelkedtek az árak.