Miután számos európai légitársaság a rendkívül forgalmas pünkösdi hétvégén jó néhány járatot törölt, sokan aggódnak, hogy a főszezonban kaotikus állapotok alakulhatnak ki. A világjárvány idején minden légitársaság jelentős leépítést hajtott végre, és az ágazat még mindig nem rendelkezik elegendő alkalmazottal ahhoz, hogy megbirkózzon a nagy nyári utazási rohammal. A szolgáltatóknak a pandémia előtti állapothoz képest körülbelül húsz százalékkal kevesebb alkalmazottjuk van. Ez csúcsidőben szűk keresztmetszetekhez vezethet, idézi a magyarnemzet.hu az Aero.de-t.
A légitársaságok különböző eszközökkel igyekeznek kihasználni a rég nem látott utasáradatot. Vannak, amelyek felgyorsítják a járműbeszerzéseiket, mások a rendelkezésre álló erőforrásokat igyekeznek jobban, hatékonyabban felhasználni. Közéjük tartozik a magyar kötődésű légitársaság, a Wizz Air. Váradi József cégvezető sosem rejtette véka alá, hogy csak úgy tud olcsó jegyeket kínálni az utasoknak, ha az eszközöket és a személyzetet optimálisan használja fel.
Az Insider.com beszámolója szerint Európa harmadik legnagyobb fapados légitársaságának főnöke azonban felbosszantotta a pilóták szakszervezetét bizonyos kijelentésein. A jelenlegi iparági kihívások hatásáról beszélve azt mondta, „mindannyian fáradtak vagyunk, de néha vállalni kell, hogy több mérföldet kell repülni, mint máskor”. Váradi József rámutatott, hogy a járatok törlése rombolja a márka imázsát és anyagi károkat okoz a légitársaságnak. A Wizz Air szerint a vezérigazgató mondatait kiragadták a szövegkörnyezetből.
Az esetre reagálva a 33 európai ország negyvenezer pilótáját képviselő Európai Pilóták Egyesülete (European Cockpit Association – ECA) levelet intézett az európai biztonsági hatósághoz, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséghez (EASA), amiért aggodalmaik szerint a Wizz Air úgymond hiányos vállalati kultúrája hatással van az utasok biztonságára. Az ügynökség szóvivője azt mondta az Insidernek, az EASA elismeri, hogy
„a fáradtság komoly biztonsági kockázatot jelenthet, ezért azonosítani és megfelelően mérsékelni kell”.
Az Európai Pilóták Egyesülete levelében kijelentette, hogy a légitársaságnál nyomás nehezedik a személyzetre, hogy repüljön a szabadnapokon, hosszabbítsák meg a repülési időt a parancsnokok belátása szerint, és tartózkodjanak a fáradtság dokumentálásától.
Miközben bizonyos légitársaságok mindent megtesznek, hogy elrepítsék a célállomásokra a jegyvásárlókat, mások inkább törlik a járatok egy részét, hogy a többit végre tudják hajtani. A Lufthansa és az Eurowings a minap bejelentette, hogy csökkentik járataik számát július hónapban a létszámhiány miatt.
A Lufthansa kilencszáz belföldi és Európán belüli járatot törölt a menetrendből júliusra a frankfurti és a müncheni repülőterein. A járattörlések a péntekre, szombatra és vasárnapra tervezett kapacitás öt százalékának felelnek meg. Az Eurowings ugyancsak több száz járatot töröl július hónapban, hogy stabilizálja kínálatát. Valószínűsíthető, hogy a szűk keresztmetszetek miatt a járatok menetrendjét nem lehet az előre tervezett módon teljesíteni.