A Confused.com felmérésében összesen harminc európai országban végeztek kutatást az autóállomány életkorával kapcsolatban. Az adatfelvétel kizárólag személyautókra vonatkozik, az EU-s országok közül csak Bulgária és Szlovákia maradt ki a felmérésből, míg az EU-n kívülről az Egyesült Királyság, Svájc, Észak-Macedónia, Norvégia és Törökország került be.
A listát két mutató alapján állították össze: az egyik az új autók (pontosabban a két évnél fiatalabb autók) aránya az összes személyautóhoz képest az országban, a másik pedig az ezer főre jutó újautó-regisztráció – írja a Autopro.hu.
A két mutató általában hasonlóan aránylik a többi országéhoz képest, bár akadnak érdekes eltérések: Litvánia az ezer főre jutó forgalomba helyezések listáján a harmadik két miniállam – Luxemburg és Liechtenstein – mögött, addig az új autók aránya mindössze 1,93 százalék az összállományhoz képest – ennél rosszabb mutatóval nem rendelkezik senki.
Hazánkban ezer főre közel 19 (18,87) forgalomba helyezés jut, ezzel Magyarország a 25. a harmincas listán.
A két évnél fiatalabb autók részaránya mindösszesen 5,29 százalék, ezzel a már említett Litvánia mellett Romániát, Lettországot, Lengyelországot, Ciprust és Észak-Macedóniát tudjuk megelőzni – azaz itt egyetlen helyezéssel előrébb vagyunk.
Lengyelországot és a Baltikumot leszámítva egyértelműen az északi országokban fiatalabb a járműpark. . Luxemburgban 24,5, Dániában 22,8, Belgiumban 22,7, Írországban pedig 22,5 százalék a két évnél fiatalabb autók aránya a teljes piachoz képest. Elől van még ebben az összevetésben Ausztria, Svédország, Hollandia, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Liechtenstein, Franciaország és Svájc, valamint némi meglepetésre Csehországban is éppen, de tíz százalék fölötti az új autók aránya.
Az ezer főre jutó újautó-regisztráció aránya természetesen korrelál a népességgel, nem véletlenül áll a lista élén két miniállam, utánuk pedig Litvánia. Ugyanakkor éppen ezért fájó lehet Magyarország gyenge eredménye, hiszen számos nagyobb ország előz meg minket a listán – jegyzi meg a magyar gépjárműgyártók és -beszállítók honlapja. Ebben az összevetésben Románia az utolsó, rajtuk kívül Törökországban van még tíz alatt (7,8) az ezer főre jutó forgalomba helyezések száma.
A két sereghajtón kívül ezen a téren még Észak-Macedóniát, Lettországot és Észtországot előzzük meg.