Egri Gábor tájékoztatása szerint nagyon konstruktív dialógus alakult ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a kis benzinkutak képviselete között. Mint fogalmazott, „van fény az alagút végén, de a lámpák még nem gyulladtak föl”. A héten alakult Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke hozzátette, hogy a tárca részéről megfogalmazott ajánlathoz szakmai kiegészítéseket fognak a csütörtök-pénteki napon tenni. „Az elsődleges az, hogy a nap napot követő negatív előjelű működéseket megszüntessük az érintett töltőállomásokon, fenntarthatóvá téve a kiszolgálást” – emelte ki.
Ahogyan arról az Infostart is beszámolt, György László, az innovációs tárca államtitkára hat pontban ismertette a kormány benzinkútmentő akciótervét, melyek a következők:
- hitelmoratórium a kiskutaknak,
- az üzemanyag díját képező „készletezési díj” elengedése (körülbelül 5 forint literenként),
- szocho elengedése május 31-ig a 4 fősnél kisebb benzinkutak esetében,
- a Magyar Falu Programból a 10 fősnél kisebb kutak beruházásainak támogatása 70 százalékos támogatásintenzitással (egy 14 millió forintos, 4 kiszolgáló pisztolyt működtető tankoló automata árából 10 millió forintot átvállal a kormány), a szolgáltatás 24 órássá alakítható,
- 0 százalékos áthidaló hitel a Széchenyi Kártya Program keretei közt,
- külföldi beszerzésű energia utáni adó elengedése.
Egri Gábor a hat pontot előremutatónak tartja, ugyanakkor nem tekinti végleges megoldásnak, éppen ezért, mint közölte, úgy állapodtak meg az államtitkárral, hogy elkészítik a saját javaslatukat, amivel szerintük gyorsan és könnyen orvosolható a kialakult helyzet. A tárca javaslatai
„jók, de ezeknél gyorsabb megoldások kellenek, mert a létünk a tét, a magyar ellátás pedig pillanatok alatt összeroppanhat”
– fogalmazott a Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke, újfent hangsúlyozva, hogy rövid távon, tehát néhány napon belül kell megoldani a negatív operációnak a megfordítását.
Rövid távú és gyors megoldás alatt azt értik, hogy ne veszteségbe vigye minden liter üzemanyag a töltőállomásokat, úgymond ne a benzinkutas fizessen jattot a felhasználónak – fogalmazott Egri Gábor. Ennek érdekében egy célzott támogatási rendszert tartanának szükségesnek, aminek gondolatát a szerdai napon már a minisztériummal is ismertették. A tárca láthatóan nem volt elutasító a felvetést illetően, így a kidolgozzák a javaslatuk részleteit.
A szövetség elnöke hozzátette: azt szeretné, ha ezt a támogatást valóban a kis- és közepes hálózatok, kutak kapják meg.
A Független Benzinkutasok Szövetsége még a csütörtöki napon véglegesíti javaslatát, majd megküldi azt az Innovációs és Technológiai Minisztérium részére. A következő tárgyalási forduló időpontja jövő hétfőn délután várható.