Nyitókép: Pexels.com

Kilenc év után ismét csúcsot dönthet a benzinár – hol a drágulás vége?

Infostart / InfoRádió - Exterde Tibor
2021. június 30. 06:00
Legutóbb 2012 áprilisában kellett közel 454 forintot fizetni egy liter benzinért a magyar kutakon. Az üzemanyagok árát alakító főbb tényezőkről az InfoRádió a Portfolio elemzőjét kérdezte.

Szerdától ismét emelkednek az üzemanyagárak. A benzinért 441 forintot, míg a gázolajért 443 forintot kell majd fizetni literenként a magyar kutakon.

Az InfoRádiónak nyilatkozó Szemán Ákos emlékeztetett, csak júniusban mintegy 20 forinttal emelkedtek az árak, azonban év elejéhez képest már 50-60, tavaly novemberhez képest pedig 70-80 forintos drágulás tapasztalható, ami igen jelentős. Hozzátette: legutóbb 2012 áprilisában voltak a mostaninál is magasabbak az árak, ami egyben a mindenkori csúcsot is jelentette.

Akkor a benzinért 454 forintot, a gázolajár 450 forintot kellett fizetni, amitől már nem vagyunk messze.

A szakember ismertetése szerint az üzemanyagárakat négy fontosabb tényező hajtja idehaza:

  • a kőolaj világpiaci árának alakulása,
  • a forint/dollár árfolyam,
  • a finomítói árrések, tehát a feldolgozás költsége,
  • a hazai adók, azok közül is a jövedéki adó mértéke, szabályozása.

Az elmúlt hónapokban azonban a leginkább az első, tehát az olajárak növekedése volt a legmeghatározóbb az üzemanyagok tekintetében. A Portfolio munkatársa fölidézte, tavaly, miután a koronavírus-járvány nyomán összedőlt a kereslet, az Európában elterjed, így Magyarország számára is elsősorban fontos Brent-típusú olaj – a mostanihoz hasonló – 75 dolláros szintről 20 dollár alá zuhant április-május környékére, majd azóta folyamatosan erősödik, ami jelentős áremelkedést okozott az üzemanyagok piacán is.

Szemán Ákos a forint/dollár-árfolyamát illetően megjegyezte: április közepe óta folyamatosan erősödik a hazai fizetőeszköz, sőt, a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa – közel tíz év után – mintegy 30 bázisponttal, 0,6 százalékról 0,9 százalékra emelte a jegybanki alapkamatot június 22-én, amit azonnali forinterősödés követett. „Ugyanakkor nemcsak az számít, hogy mi mit csinálunk, hanem az is, hogy mondjuk az amerikai jegybank mit csinál” – tette hozzá a Portfolio elemzője. A tengerentúlon is tapasztalt magasabb infláció miatt ugyan egyelőre semmi konkrétat nem léptek, a megütött szigorúbb hangnem elégséges volt a forint megingatásához, ami momentán 295 környékén áll.

Az egymillió dolláros kérdés

A szakember szerint pontosan nem lehet megmondani, hogy hol lehet az üzemanyagoknak az egyensúlyi ára, ami fölé már nem drágulhatnak, mert akkor már senki nem venné meg azokat. Mint mondta, nyilván, ha 700-800 forint lenne egy liter üzemanyag, az sokakat elgondolkodtatna, hogy megéri-e a benzines vagy gázolajas autóját megtartani, vagy lecserélje egy elektromosra. Miközben a másik oldalon egy olajtársaság a minél magasabb üzemanyagárral még nagyobb profitra tehet szer.

„De a végtelenségig biztosan nem fog tudni emelkedni az olajár” – emelte ki Szemán Ákos, aki szerint elképzelhető, hogy 100 dollár fölé is fog menni a hordónkénti ár, de ez legfeljebb átmeneti állapot lesz.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Kilenc év után ismét csúcsot dönthet a benzinár – hol a drágulás vége?
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást