Nyitókép: Pixabay

Már olyanok is akadnak, akik szerint túl gyors a zöld fordulat

Infostart / MTI
2020. december 7. 07:17
Ennek részeként pedig az autózás kibocsátási számaira való egyes reakciók "túlfűtöttek" lehetnek.

Az elektromos autózás előretörése gyorsabb ütemben zajlik, mint korábban várták, az átállás pedig az itthoni gyáraknak könnyebb, a beszállítóknak viszont nehezebb feladat - szól az iparági szakértők helyzetértékelése, amelyet hétfői számában ismertetett a Világgazdaság.

A beszállítók főként a keresleti oldalra figyelnek, és nem a szigorodó szabályozásokra. Közülük

csak azok lehetnek optimisták, amelyek képesek alkatrészeket szállítani az elektromos járművekhez

- véli Rózsa Tamás, a Top Tier Consultants stratégiai tanácsadó társaság vezérigazgatója.

Biztató, hogy a közép- és kelet-európai részesedés eddig is emelkedett az autóipari termelésben, és ez a trend az elektromosítással folytatódik.

Az új technológiákra való átállás, főképp az elektromos autózás előretörése, sokkal gyorsabb ütemben zajlik, mint azt korábban várták - erről Nyírő József, a Magyar Jármű alkat részgyártók Országos Szövetségének elnöke beszélt járműipari cégek vezetőinek. Úgy fogalmazott, hogy a trendet minden magyarországi ágazati szereplőnek tudomásul kell vennie.

A figyelmeztetések nem alaptalanok, egymást érik azok az üzleti és politikai döntések, amelyek felgyorsítják a villanymeghajtás elterjedését, egyúttal a kizárólag belső égésű konstrukciók piacvesztését.

Rózsa Tamás szerint

a magyarországi gyárak sorsát alapvetően a csoportszintű elektromosítási tervek határozzák meg,

ebben jól áll

  • a VW égisze alá tartozó Audi,
  • a Daimler és
  • a Debrecenben új egységet megvalósító BMW is.

A Suzukira már ráférne az erősítés. Az esztergomi üzemre is igaz, hogy az átkalibrálása legfeljebb

néhány százmillió euróból

kivitelezhető lenne, ám a japán márka portfóliójából egyelőre hiányzik az átütő termék. A szakértő nem a hazai gyárakért aggódik - a PSA tulajdonában lévő, csak benzinmotorokat készítő szentgotthárdi Opel termelését is kiszámíthatónak látja középtávon -, hanem a beszállítói kör miatt, amely elsődlegesen a keresleti oldalra figyel, és nem a szigorodó szabályozásokra, és kockázatosnak látja felültervezni az elektromos járművekhez kapcsolódó kapacitásait. "Pedig aki nem vesz részt az e-autók alkatrészeinek beszállításában, az kiszorul a piacról. Ez az üzenet mintha nem ment volna át" - szögezte le.