Az elektromos autózás előretörése gyorsabb ütemben zajlik, mint korábban várták, az átállás pedig az itthoni gyáraknak könnyebb, a beszállítóknak viszont nehezebb feladat - szól az iparági szakértők helyzetértékelése, amelyet hétfői számában ismertetett a Világgazdaság.
A beszállítók főként a keresleti oldalra figyelnek, és nem a szigorodó szabályozásokra. Közülük
csak azok lehetnek optimisták, amelyek képesek alkatrészeket szállítani az elektromos járművekhez
- véli Rózsa Tamás, a Top Tier Consultants stratégiai tanácsadó társaság vezérigazgatója.
Biztató, hogy a közép- és kelet-európai részesedés eddig is emelkedett az autóipari termelésben, és ez a trend az elektromosítással folytatódik.
Az új technológiákra való átállás, főképp az elektromos autózás előretörése, sokkal gyorsabb ütemben zajlik, mint azt korábban várták - erről Nyírő József, a Magyar Jármű alkat részgyártók Országos Szövetségének elnöke beszélt járműipari cégek vezetőinek. Úgy fogalmazott, hogy a trendet minden magyarországi ágazati szereplőnek tudomásul kell vennie.
A figyelmeztetések nem alaptalanok, egymást érik azok az üzleti és politikai döntések, amelyek felgyorsítják a villanymeghajtás elterjedését, egyúttal a kizárólag belső égésű konstrukciók piacvesztését.
Rózsa Tamás szerint
a magyarországi gyárak sorsát alapvetően a csoportszintű elektromosítási tervek határozzák meg,
ebben jól áll
- a VW égisze alá tartozó Audi,
- a Daimler és
- a Debrecenben új egységet megvalósító BMW is.
A Suzukira már ráférne az erősítés. Az esztergomi üzemre is igaz, hogy az átkalibrálása legfeljebb
néhány százmillió euróból
kivitelezhető lenne, ám a japán márka portfóliójából egyelőre hiányzik az átütő termék. A szakértő nem a hazai gyárakért aggódik - a PSA tulajdonában lévő, csak benzinmotorokat készítő szentgotthárdi Opel termelését is kiszámíthatónak látja középtávon -, hanem a beszállítói kör miatt, amely elsődlegesen a keresleti oldalra figyel, és nem a szigorodó szabályozásokra, és kockázatosnak látja felültervezni az elektromos járművekhez kapcsolódó kapacitásait. "Pedig aki nem vesz részt az e-autók alkatrészeinek beszállításában, az kiszorul a piacról. Ez az üzenet mintha nem ment volna át" - szögezte le.