Nyitókép: Pixabay

Az AliExpress lett a magyarok kedvence

Infostart
2020. október 27. 14:16
A felnőtt magyar lakosság negyede vásárolt már külföldi webáruházból, elsősorban a kedvezőbb árszínvonal miatt. A legkedveltebb külföldi webáruház az Aliexpress – áll egy friss felmérésben.

Már 3,3 millióan vásárolnak online, és közülük több mint kétmillióan külföldről is rendeltek már valamilyen terméket – derült ki a GKI Digital Magyar Postának készített reprezentatív kutatásából. A külföldről online vásárló magyarok átlagosan évente 7 alkalommal rendelnek más országokból származó árukat.

2019-ben a felmérés szerint 14,8 millió rendelés származott külföldről, ennek 16 százaléka európai uniós országból, 84 százaléka, azaz több mint 12 millió termék az unión kívülről érkezett.

A rendelések jelentős többségét, mintegy 70 százalékát Kínából szállítják hazánkba, a legnépszerűbb webáruház a magyarok körében az AliExpress. A vásárlók 44 százaléka rendelt innen a kutatást megelőző egy éven belül.

Az AliExpress-vásárlók jellemzője, hogy gyakrabban rendelnek, inkább fiatalabbak, magasabb végzettségűek, és magasabb digitális érettséggel rendelkeznek.

A második legnépszerűbb webáruház az eBay. A vásárlók 42 százaléka rendelt már innen az elmúlt egy évben. Az eBay-ről rendelők között több a férfi, mint a nő, és az átlagnál népszerűbb ez a weboldal a budapestiek körében.

A harmadik legnépszerűbb áruház a magyarok körében a Wish, a válaszadók 40 százaléka használta éves távlatban. A Wish vásárlói között nagyobb arányban vannak a nők, az alap- és középfokú végzettségűek és a községben lakók.

A külföldi webshopok elsősorban az ár miatt kedveltek a magyarok körében. A felmérésben résztvevők közel fele úgy gondolja, hogy 30 százalékot is meghaladó árelőnnyel tud rendelni külföldi online boltból.

Az olcsóbb ár mellett a külföldi rendeléseknél a vásárlói tudatosság is erős.

A külföldi rendelések zöme az unión kívülről érkezik, ezeket a jelenlegi jogszabályok alapján vámeljárás alá kell vonni, amely eljárás vám- és adófizetési kötelezettséget vonhat maga után, az áru értékétől függően. A vizsgálat szerint a rendelések háromnegyedének értéke ugyanakkor 22 euró alatt van, felük pedig 10 euró alatti értékű, így az aktuális vámjogszabályok szerint ezek után nem kell az adót és a vámot megfizetni.

A kutatás kimutatta, hogy

a vásárlók a szállítási díjat illetően meglehetősen árérzékenyek.

A válaszadók 27 százaléka a termék értékétől függően választ ki szállítási módot, és mindössze 17 százalékuk rendel minden esetben nyomkövetéssel abban az esetben is, ha ennek felára van. 36 százalékuk mindig a lehető legolcsóbb – és ezáltal leglassúbb – ingyenes szállítást választja. Az ingyenes szállítással megrendelt termékeket a feladó webáruház is a lehető legolcsóbb csatornán adja fel, így ezen termékek érkezése hosszabb ideig tart és kevésbé kiszámítható.