Nyitókép: Forrás: NIF

A tervek szerint készül a Tisza felett átívelő „csoda”

Infostart
2020. június 1. 16:12
Az ütemezésnek megfelelően halad a kivitelezés az M44 gyorsforgalmi út Lakitelek–Tiszakürt közötti szakaszán. Folyamatos a töltésépítés a teljes szakaszon. A Tisza-híd támaszainak alapozása a hídfők kivételével elkészült, a pillérek építésén dolgozik a kivitelező.

Péntek délben munkabejárást tartottak az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti szakaszán. A tavaly átadott Tiszakürt–Kondoros szakaszhoz kapcsolódó 10 kilométeres szakasz a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában a Duna Aszfalt Kft. generálkivitelezésével jön létre. Az útvonalon egy 556 méter hosszú új Tisza-hidat is kialakítanak az A-Híd Zrt. alvállalkozásával, az Uvaterv Zrt. tervei alapján, melynek legnagyobb szabadnyílása 152 méteres lesz – emélékeztet a magyarepitok.hu.

A projekt része a 4625-ös Szolnok-Kiskunfélegyháza összekötő út 1,5 kilométeres szakaszának megerősítése is. A 4625-ös és a 44-es főút csomópontja vasúti közlekedéssel összehangolt, jelzőlámpás csomóponttá alakul át.

A szakasz 40 százalékos műszaki készültségnél tart, amelyen összesen hét híd épül fel. Két végpontján egy-egy különszintű csomópont is létesül Tiszakürtnél, illetve Lakiteleknél. A lakiteleki csomópontnál új mérnökségi telep is épül. Utóbbinál az épületek alapozási munkái elkészültek, az irodaépület falazási-, a sótároló, a műhelyépület, a hidegraktár szerkezetépítési munkái vannak folyamatban. Készülnek a telepen belüli közművezetékek, valamint térburkolatok töltésépítési munkái.

Nincs párja

A beruházás leglátványosabb műtárgya a Tisza folyó felett épülő új közúti híd. Az új tiszaugi Tisza-híd olyan egyedülálló szerkezet lesz, amelyből Európában egyetlen sincsen és a világon is csak pár darab, hasonló. A híd teljes hossza 556 méter, melyből a 307 méter hosszú mederhíd szakasz biztosítja a folyó feletti közlekedést.

A pilonok deformált ellipszis alakúak, ami nagyon egyedivé teszi a látványt.

A szerkezetet ekhós szekérhez hasonlítják. A ferdekábeleken függesztett hídpálya pedig legyező formájú szabad kábel elrendezéssel lesz a pilonokhoz rögzítve. A híd pilonok végső magassága 41,6 méter lesz – olvasható.

A két hídfő kivételével a többi támasz alapozása elkészült, a pillérek építése van folyamatban. Elkezdődött a mederhidat tartó pilonok építése. A mederhíd acélszerkezetének gyártása elemenként üzemben történik, majd a helyszínre szállítás után ideiglenes állványokon hegesztik össze őket, ezután a két partról szakaszosan tolják be őket a meder fölé. Húsz darab szerelési egység készül, melyek 13,5–16 méter hosszúak. A bal parton három egység készült el, a negyedik összeszerelése folyik, a jobb parton két egység készült el és a harmadik összeszerelése folyamatban van. A szakaszon a Tisza hídon kívül 6 kisebb műtárgy is épül.

A tiszakürti különszintű csomópont építéséhez szükséges a 44. sz. főút összesen 3,2 kilométer hosszú korrekciós szakaszának megépítése is. A csomópont és a korrekciós szakasz építése miatt a forgalmat május 19-től a 44 sz. főútról az M44 aszfalt kötőrétegig megépült jobb pályájára terelték át. A tereléssel érintett 2,3 kilométer hosszú szakaszon 60 km/h-s sebességkorlátozás és előzési tilalom van érvényben.