A vállalatoknak – méretüktől függően – más és más igényük volt arra, hogy a digitalizációra átálljanak, amit eltérő módon hajtottak végre. A legnagyobb, top 500-1000 magyar vállalatnál, amelyeknél rendelkezésre áll a saját informatika, nagyrészt fel voltak készülve a távmunkára, és még ha nem is volt elengedő laptop vagy mobilinternet-hozzáférés, de az alap infrastruktúrák adottak voltak. A középvállalatok esetében már egész más a helyzet – mondta Fülöp Gábor –, miután sokuk nem rendelkezik informatikai osztállyal, esetleg külső informatikusok segítik a munkájukat, így esetükben gőzerővel kellett kialakítani, néhány nap vagy hét leforgása alatt a távmunka lehetőségét.
Nyilván a legalapvetőbb igény az volt, hogy a levelezés, az intranet és a hasonló jellegű alapfunkciók működjenek, azonban a mostani válságban – a szakember tapasztalata szerint – ezek közel sem elegendőek, és az alap üzleti folyamatoknak is át kell állniuk digitálisra, így a logisztikai és számviteli folyamatoknak, workflow-knak, ahogyan az értékesítésnek is, amely kétségkívül a legkritikusabb pont, és a legnagyobb személyes erőforrást igénylő feladat volt korábban.
Miután sok esetben nagyon körülményessé váltak a személyes találkozók, a cégeknek megoldást kellett találniuk arra, hogy videó- vagy mobilhívásokon keresztül történhessen az értékesítés, hogy megoldódjon a szerződéskötés, ennek eleme lehet a digitális aláírás és aszkennelt dokumentumok kezelése – magyarázta a Telenor üzleti értékesítési és marketing igazgatója. Végül, a megállapodás megszületése után, a fizikai termék kiszállítását is meg kell oldani. Szolgáltatásértékesítés esetében természetesen bonyolultabb a helyzet, miután emberi beavatkozás nélkül kell azokat paraméterezni, beállítani és működtetni.
Mit hoz a jövő?
Fülöp Gábor úgy véli, ahogy lassan visszatér az élet a normális kerékvágásba, nem ott fognak folytatódni a megszokott munkafolyamatok, mint korábban. Szerinte klasszikus értelemben nem fogunk visszatérni oda, ahol március közepén voltunk, amikor a home office ideje beköszöntött, és „egy más világ kezdődik”.
A kialakult digitális vívmányok, folyamatok meg fognak maradni.
Miután még nem vagyunk túl a járványon, csak óvatosan van mód „visszaköltözni” a korábbi világunkba, ami feltételezi, hogy működtetni kell majd a most kialakítottat is, amely a folyamatok gyorsaságát illetően viszont nagyobb rugalmasságot jelenthet, mint korábban. „Egy fejlődés, egy másik lépés, amit miért ne tartanánk meg?” – fogalmazott.
Ráadásul azok a beruházások, amelyeket most a cégek megtettek, akár az eszközvásárlások, akár a mobilinternet- és szoftvervásárlások, nem olyanok, hogy néhány héten belül lemondhatóak, és csak évek múltán válik rentábilissá, gazdaságossá a működtetésük, de az elvárt hatékonyságot szolgálják – magyarázta.
Úgyhogy minden érv amellett szól, hogy igenis, a digitális vívmányok megmaradnak, és nem térünk már vissza abba a világba sose, ahonnan másfél hónapja elindulunk, ismételte meg a Telenor munkatársa.
Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!