Nyitókép: Pixabay.com

Így kerülheti el a járványon nyerészkedőket a GVH szerint

Infostart
2020. március 14. 06:30
A Gazdasági Versenyhivatal összefoglalta, hogyan kerülhetik a fogyasztók a megtévesztést és a túlárazott termékeket. És a gyártók, kereskedők számára is készített egy emlékeztetőt arról, hogyan kerüljék el a hibákat és jogsértéseket a termékek árazásakor, hirdetésekor.

Körültekintést és óvatosságot ajánl a fogyasztóknak a Gazdasági Versenyhivatal frissen kiadott tájékoztatója a koronavírus járvány kapcsán. A gyártók és hirdetők figyelmét pedig a jogszabályok betartása mellett is fokozott óvatosságra inti a kommunikációjuk kapcsán, tekintettel a laikus és sérülékenyebb fogyasztókra.

A vásárlóknak azt javasolják, hogy legyenek körültekintőek, ha a

  • a magukat orvosoknak, egészségügyi szakértőknek, hivatalos intézeteknek kiadó személyek, vállalkozások népszerűsítenek a vírussal szembeni hatékony fellépést, védekezést ígérő termékeket, szolgáltatásokat
  • a vírussal szembeni védekezést segítő termék, szolgáltatás eredményességéről beszámoló fogyasztói ajánlással, véleménnyel találkoznak;
  • népszerű, ismert személyek nevének, fotójának felhasználásával kívánják meggyőzni valamely termék, szolgáltatás vírus elleni hatásosságáról;
  • teljesen ismeretlen, hihetetlen gyorsaságú gyógyulást ígérő, csodahatású készítményeket kínálnak;
  • valamely termék, szolgáltatás ajánlása során sürgetik, döntéshozatalát siettetik;
  • a termék adatainak, a vásárlás részleteinek megismeréséhez ismeretlen oldalakra kell továbbkattintania, vagy indokolatlanul személyes adataik megadását kérik;
  • egyes, a megbetegedésekre tekintettel a fogyasztói érdeklődés középpontjába kerülő termékeket kedvezményes áron elérhetőként kínálják.

A GVH felkéri a fogyasztókat, hogy kövessék figyelemmel a hivatalos tájékoztatásokat.

A gyártók és kereskedőket pedig arra inti a hivatal, hogy

  • ne tulajdonítsanak megalapozatlanul védőhatást, megelőző- vagy gyógyhatást termékének;
  • élelmiszerként forgalomba hozható termékeknek tilos gyógyhatást tulajdonítani;
  • az élelmiszerként forgalomba hozható termékeket úgy is tilos reklámozni, hogy a reklám a termék hatóanyagával, összetevőivel kapcsolatban ad tájékoztatást a gyógyhatásról, és ezzel arra utal, hogy maga a termék bír gyógyhatással;
  • tartsák be a termékkategóriára vonatkozó reklámozási előírásokat, kerüljék a megalapozatlan védőhatást, megelőző- vagy gyógyhatást sugalló állításokat - különösen akkor, ha a különböző betegségekre pozitívan ható, gyógyhatású állításokkal népszerűsített termékről van szó, mivel különösen sérülékeny fogyasztói kör a potenciális vásárló, akiknél különös jelentősége van a tényszerű, túlzásokat nélkülöző tájékoztatásnak.
  • megalapozatlanul ne keltsék termékükről azt a látszatot, hogy az valamely hivatalos szervezet jóváhagyásával került forgalomba; vagy hogy a hatásosságát valamely hivatalos szervezet vagy tanúsítvány igazolja;
  • a rendelkezésre álló készlet alapján hirdessék a terméket, vagy akciózzanak.
  • megalapozatlanul ne keltsék azt a látszatot, hogy a termék kedvezményes áron elérhető.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!