A koronavírus-járvány miatt sokan kényszerülnek lemondani tervezet utazásukat. Fel nem használt repülőjegyek, lefoglalt szállások – minden tudnivaló a visszatérítés esélyeiről.
Sok fogyasztó szembesülhetett azzal, hogy már megrendelt, kifizetett út lemondása esetén milyen válaszokat kapott akár az utazási szolgáltatótól, akár a szállodától, akár a légitársaságtól vagy fog szembesülni a válaszokkal, ha most szeretne lemondani egy már befizetett utat. Sokan most olvassák el az általános szerződési feltételeket, és lesznek tisztában azzal, hogy mit is jelent egy olyan vis maior helyzet, amit nem a szálloda, nem az utazási iroda, nem légitársaság, hanem egy járvány okozott.
A felvetődő kérdésekre a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége ad választ:
- Ha utazási irodán keresztül foglalt az utas, az iroda bánatpénz megfizetését követelheti a fogyasztótól, a szerződési feltételekben meghatározottak szerint. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy bizonyos határidőn túli lemondás esetén, például, ha még hetven nap van az út megkezdéséig akkor nem, de a szerződésben meghatározott határidőn belüli lemondás esetén akár az út árának felét is elkérheti bánatpénzként, és minél közelebb van az utazás napja, annál nagyobb összegre jogosult. Ennek egyedüli oka, hogy az utazási irodát is súlyos kötbérfizetési kötelezettség terheli, ha lemondja például a fogyasztónak kiközvetített szállást a szállodánál vagy a repülőt a légitársaságnál.
- Ha az utas közvetlenül maga rendeli meg a szállást a szállodától vagy az interneten keresztül egy szállásközvetítőtől: a visszaigazolásban egyértelműen le lesz írva, hogy a szállás kötbérmentesen meddig mondható le, vagy a szállás lemondása lehetséges ugyan, de az egész összeget elveszíti a fogyasztó.
- A most kialakult világjárvány miatt egy esetben jogosult a fogyasztó a befizetett díj azonnali visszatérítésére az utazásszervezőtől, ha a szerződés megkötését követően a külpolitikáért felelős minisztérium által vezetett honlapra felkerül az „utazásra nem javasolt” célországok közé az adott utazás során meglátogatni kívánt ország. A lehetőség ilyenkor is fennáll, hogy a felek a szerződést közösen módosítsák, akár úgy is, hogy egy más időpontra átfoglalják az utat. A fokozott biztonsági kockázatot rejtő országok és térségek felsorolása alatt található országokba történő utazás esetén is csak a szálloda, a szolgáltatást nyújtó jóindulatán fog múlni egy fogyasztói lemondás esetén - ha a szerződési feltételek szerint bánatpénzt vagy kötbért kellene az utasnak fizetni -, hogy milyen összeget fizet vissza vagy milyen más alternatív lehetőséget ajánl fel a fogyasztónak. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a szállodák külföldön ragaszkodnak a szerződésben meghatározottakhoz, függetlenül attól, hogy milyen intenzitású a járvány az adott területen, az érintett országban.
- Egy járattörlés teljesen önálló életet él a szállástól, ha például a fogyasztó saját maga intézte foglalásait. Az Amerikai Egyesült Államok beutazási tilalmat vezet be, tehát rengeteg járatot fognak törölni a légitársaságok. Ezekben az esetekben lehetőség van az átfoglalásra egy későbbi időpontra, vagy a légitársaságnak vissza kell fizetnie a repülőjegy vételárát az utas részére.
- Fel kell készülni arra is, különös tekintettel, ha közeljövőben utazna valaki külföldre, hogy bármikor a célország lezárhatja határait. A biztosítások ilyen esetben, emiatt nem védik a fogyasztót.
- A stornobiztosítás kizárólag abban védi a fogyasztót, ha ő kerül utazásképtelen állapotba még az utazás megkezdése előtt, illetve a betegségbiztosítás esetén a biztosító a kint tartózkodás alatti betegségez kapcsolódó kárainkat, költségeinket fogja fedezni. Ha külföldön állapítják meg, hogy megfertőződtünk, akkor fizet a biztosító, ha az ország közegészségügyi rendelkezése miatt kerül a fogyasztó karanténba, akkor a biztosító nem fog téríteni.
Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!