Nyitókép: Pixabay

Európában is megnőhet a csődök száma a brexit miatt

Infostart / MTI
2020. február 5. 15:23
Az átmeneti időszak várhatóan túl rövid lesz ahhoz, hogy megszülessen az Egyesült Királyság és az Európai Unió (EU) szabadkereskedelmi megállapodása, és ennek fájdalmasak lehetnek a következményei az unió tagállamaiban is - egyebek mellett ez derült ki egy hitelbiztosító brexitről szóló elemzéséből.

Az Egyesült Királyságnak az unióból való kilépését az EU gazdaságai is megsínylik majd. A legnagyobb kockázatok azokban az országokban jelentkeznek, amelyek exportorientáltak és fontos kereskedelmi partnerük Nagy-Britannia. Így

Írországban, Belgiumban és Hollandiában lehet számítani a korábbinál nagyobb arányú fizetésképtelenségre

- áll az Atradius hitelbiztosító közleményében.

Az autógyártás globális visszaesése és a brexit a kelet-európai autóipari beszállítók számára is kockázatot jelent.

A hitelbiztosító elemzői emlékeztetnek arra, hogy az unió szabályai, így az áruk szabad áramlásáról szóló megállapodás is, 2020. december 31-ig érvényesek az Egyesült Királyság számára. Ha az év végéig nem sikerül új egyezményt kötni, a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) tarifái alapján szabják majd ki a vámokat. Ez súlyosan érinti az eddigi bizonytalanságtól eleve meggyengült brit gazdaságot Vanek Balázs, a hitelbiztosító országigazgatója szerint, mivel a brit export 48 százaléka az EU-ba irányul, plusz 16 százalék olyan országokba (Norvégia, Korea, Dél-Afrika), amelyeknek van szabadkereskedelmi megállapodása az unióval.

A teljes brit kivitel 64 százalékát sújtja majd 5,7 százalékos vámtarifa, ugyanakkor az unió exportjának mindössze 16 százaléka jut az Egyesült Királyságba.

A tanulmány szerint a brit GDP (bruttó hazai termék) az idén mindössze 1 százalékkal bővül, a beruházások 7 százalékkal csökkennek 2019-hez képest. Folytatódik a brit csődhullám, a tavalyi 8 százalék után az idén további 7 százalékkal több vállalat válik fizetésképtelenné, mint a kilépésről szóló népszavazás előtti időszakban.

Az országigazgató úgy véli, hogy

a brexit várhatóan a feldolgozóiparban és az autógyártásban okozza majd a legtöbb csődöt, mert ezeknek az ágazatoknak az export a motorja.

Az importot vizsgálva az élelmiszeripari és agráripari termékek drágulása várható, itt a vámok bevezetése és a logisztikai költségek növekedése okozhat nehézségeket. A brit építőiparban pedig nehezebb és drágább lesz európai szakmunkásokat alkalmazni, és ez növeli a csődök kockázatát - fűzte hozzá.