25 éves autószerelői szakmai tapasztalat birtokában messze indokolatlannak tartom az E10-et övező riadalmat - írta Varga Tibor, a vezess.hu portálon. Elemzésében végigveszi, hogy a benzines motorok mely alkatrészeinek a bioetanol mely tulajdonságai alapján okozhat esetleg problémát az új üzemanyag, továbbá azt is, hogy nagyjából milyen költségekre számíthatnak a korosabb autókkal rendelkezők.
Megemlítette, hogy Németországban 2011-ben vezették be, majd az autósok tömeges tiltakozása miatt ki az E10-et. Három éve dobták újra piacra, és azóta
" nem történtek kirívó meghibásodások a veterán autók üzemanyag-rendszereiben sem, maximum üzemanyagcsövet cseréltek megelőzésképpen".
A szakértő szerint a bioetanol kisebb energiatartalma miatti esetleges 1,5 százalékos többletfogyasztást ellensúlyozza, hogy az etanol jobban ég a benzinnél, ezért emeli az oktánszámot, ami egyes modelleknél épphogy a fogyasztás csökkenéshez vezet. Mint írja, a Német Bioetanol Szövetség megbízásából az ADAC autóklub által, öt autón elvégzett mérések szerint az NEDC-mérési ciklusban a Ford Fiesta 1,1 motorja 1,7 százalékkal több, az Opel Corsa E 1,4 négyhengerese 2,1 százalékkal kevesebb benzint fogyasztott E10-ből, mint E5-ös üzemanyagból. A Golf 1,0 TSI, a Mégane 1,33 TCe és a BMW 318i fogyasztása gyakorlatilag egyforma volt mindkét benzinnel.
A bioetanol korróziós hatásaival kapcsolatban arra jut elemzésében a szakértő, hogy a fém és a gumialkatrészek esetleges károsodása sokkal inkább az autó, és a benne használt alkatrész átlagéletkorának "köszönhető", mintsem az alig pár hete bevezetett 10 százalékos etanoltartalomnak. Arról nem is beszélve, hogy az elmúlt években a benzinhez kevert 5 százaléknyi etanol is ugyanezekkel a tulajdonságokkal bírt.
Mint írja, a német „Oldtimer Markt” a 2014/7. számában alapos vizsgálatról számol be. Motoralkatrészeket, karburátorokat, benzinvezetékeket, tartályokat vizsgáltak, kitéve a ma piacon kapható benzinfajtáknak.
Az eredmény szerint az alumíniumházakra, a benzinvezetékekre az E5 károsítóbb hatású, mint az E10.
Emlékeztetett arra is, hogy több afrikai országban a benzin bioetanol tartalma meghaladja a 35 százalékot, mégis közlekednek 30 éves autókkal. Talán rájöttek, néha érdemes kicserélni az üzemanyagcsöveket, mert egy öreg alkatrész tönkremehet. Brazíliában 1976 óta autók millióit használják 25 százalék etanol és 75 százalék benzin keverékkel (E25) és másfél millió motorkerékpár van üzemben, amik tiszta etanollal mennek (E100).
A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy az üzemanyagcsövek, a gumitömítések cseréje minimális összegből megoldható.