A nemzeti buszstratégia keretében 35,9 milliárd forint támogatást biztosít a kormány a következő tíz évben környezetbarát, döntően elektromos buszok beszerzéséhez a 25 ezer lakosnál nagyobb településeken - derült ki Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkárának hétfői bejelentéséből.
A kormány a buszbeszerzéshez maximum 20 százalékos támogatást nyújt a járműcserét tervező önkormányzatoknak, illetve helyi közlekedési társaságoknak. Kaderják Péter hozzátette, az ITM keresi a lehetőségeket a finanszírozás elősegítéséhez.
A teljes beruházási költség mintegy 160 milliárd forint, ebből a számítások szerint 1290 új busz állhat üzembe a nemzeti buszstratégia részét képező zöld busz program keretében.
György László gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkár elmondta: a nemzeti buszstratégia célja, hogy a következő 10 évben a közösségi közlekedésben használt 7500 buszt legalább 50 százalékos hazai hozzáadott érték mellett cseréljék le olyan új buszokra, amelyek megfelelnek a környezetvédelmi szempontoknak.
A program 2021-ig a tiszta meghajtásláncú járművek cseréjét szélesebb körben segíti. Euro 6-os és földgázmeghajtású buszok beszerzéséhez is kapható lesz támogatás, de 2022 januárjától már csak az elektromos meghajtású buszokhoz.
A zöld busz program kormányzati támogatását a tíz év alatt a szén-dioxid kvóta értékesítéséből befolyó bevételekből biztosítják.
A stratégia egyébként folyamatosan átalakult: áprilisban Gulyás Gergely 3000 elektromos busz beszerzésének támogatásáról beszélt a Kormányinfón, májusban pedig Palkovics László innovációs és technológiai miniszter azt jelentette be az Ikarus székesfehérvári gyárában tett látogatását követően, hogy a nemzeti autóbusz stratégia keretében, hat év alatt hatezer buszt cserélnek modern járművekre a közösségi közlekedésben.
A mostani sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva György László államtitkár elmondta: a hatástanulmány szerint az igényeket 4-5 buszgyártó ki tudja elégíteni. A kapacitások vizsgálata szerint a gyártók részben már felkészültek, részben pedig fel tudnak készülni a közösségi közlekedés igényeire. A hazai megrendelésekkel elindulva a cégek versenyképesek lehetnek a nemzetközi piacokon is - hangsúlyozta.
A korszerű buszok beszerzési költsége 25-30 százalékkal meghaladja a belső égésű motorral rendelkezőkét, de a működtetésük sokkal költséghatékonyabb – hangzott el a sajtótájékoztatón.