A magyar borágazat már régóta vár egy olyan lépésre, hogy megszülessen egy "ernyőmárka", egy erős brandje a magyar bornak, amivel itthon és külföldön egységesen lehetne bemutatni a magyar pincészetek termékeit; így jött létre a "magyar bor személyesen" márkakoncepció - mondta el az InfoRádióban Gál Zsombor, a Magyar Turisztikai Ügynökség bormarketingért felelős szakértője.
"Itt egy teljes kommunikációs keretrendszerről van szó, aminek a központi eleme a magyar borász és a magyar bor karaktere. A magyar borász a kilencvenes évek óta egyéniségével hozzájárult és izgalmassá tette az egész magyar borvertikumot" - hangsúlyozta Gál Zsombor, aki szerint Magyarországon nagyon fontos a borkultúrát frissíteni, megerősíteni.
Hozzátette: nagyon fontos az is, hogy a fiatalok egyre jobban magukénak érezzék a borkultúrát,
külföldön pedig szerinte "nem hogy nem híres a magyar bor, sok országban még a létezéséről sem tudnak".
Úgy látja, nagyon alacsony annak a bornak az aránya, amire a magyarok igazán büszkék lehetnek; "a magyar bortermelés, ami 60-65 ezer hektáron zajlik, csak kis mértékben jelent komoly minőséget,
a budapesti, komoly érdeklődő még egy rendkívül szűk szegmens,
nagyon magas az édes és édesített borok fogyasztása" - tette hozzá.
Az rosszabb minőségű borok még mindig a fogyasztás többségét kiteszik, az átlagos palackár ennek megfelelően rendkívül alacsony - mutatott még rá.
A forgalmazással kapcsolatban egy még aggasztóbb jelenségre hívta fel a figyelmet: a bor nagyon nagy mennyiségben nem is palackos formában megy ki az országból, mintegy 1-1,3 eurós literenkénti áron,
és a fogyasztók így akár meg sem tudják, hogy magyar borral állnak szemben.
A borszakértő szerint épp ezért is van szükség a magyar palackos bor propagandájára, hisz így mindenki palackozni szeretne, ha ennek lesz kultusza. "Ennél három-négyszer több minőségi bort tudunk majd értékesíteni" - fogalmazta meg várakozásait.
Az export újraépítésében a korábbi piacok újraélesztésére és újak felkeresésére szerinte egyaránt szükség van.