Az Európai Unió és a Polgári Törvénykönyv is szabályozza ezeket a helyzeteket. A közösség rendelete szerint, ha a repülőtéren kiderül, hogy a járat késik, vagy valamilyen vis maior eset miatt törlik azt, a társaságnak kötelessége kompenzálni az utast ért kárt - mondta a Hirado.hu-nak Baranovszky György, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) elnöke a portál megkeresésére.
A légitársaság képviselője felajánlhatja az utasnak az átfoglalás lehetőségét. Az utas ilyenkor nem kötelezhető semmilyen díj kifizetésére, de arra sem, hogy elfogadja a helyet a helyettesítő járaton. Ha sokat késik a gép, vagy nagyon sokat kell várni, mire elindul az a járat, amelyre átfoglalt, a légitársaságnak kötelessége szállást, telefont, ételt és italt biztosítani a peches utasoknak.
A kártalanítás összege sok tényező függvénye. Ha az utas nem él az átfoglalás lehetőségével, a kártérítés összege attól függ, hogy milyen messzire utazik. Ha 1500 kilométert, vagy annál kevesebbet utazna, 250 eurót kaphat, ha 1500 kilométernél hosszabb az út, és két uniós ország között utazna,
akkor már 400 euróra járhat neki.
Szintén 400 eurót köteles fizetni a társaság, ha az utas 1500-3500 kilométeres útra készült, akár uniós tagállam az úticél, akár nem. Amennyiben olyan járatot, illetve úticélt választott, amely 3500 kilométernél messzebb van, 600 euró kártérítés jár