Nincsenek könnyű helyzetben ingatlanuk meghirdetésekor az eladók, hiszen nem lehetnek biztosak abban, hogy lakásuk paraméterei, vagy különleges tulajdonságai valóban értéknövelő tényezők-e.
Sokszor előfordul, hogy az érzelmi kötődés, a saját ízlésnek megfelelő kialakítás miatt az eladók a valós értéknél jóval többre árazzák ingatlanukat
- mutatott rá Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.
Támpontként elmondta, hogy számos tényező növelheti a lakás értékét.
A lift és szigetelés sokat dob az áron
Belvárosi, de nem forgalmas útra néző ingatlanok esetében
nagy fegyvertény az erkély:
jó kilátásúnál az ingatlan négyzetméterárának akár felét is elkérheti egy négyzetméternyi teraszért az eladó - hívta fel a figyelmet a vezető elemző.
Ugyanez kertvárosban, vagy például a túl nagy méret ugyanakkor már nem feltétlenül jelent ekkora értéket - fűzte hozzá.
A társasházak esetében
a lift szintén fontos tényező.
Bár a földszinti lakások népszerűsége egyre növekszik, de még mindig az emeleti lakások a keresettebbek. Lift nélküli házban például egy első emeleti lakás 5 százalékkal is többet érhet, mint egy harmadik emeleti. Felvonó beépítésével azonban rögtön megfordulhat az arány, és a 3. emeleti ingatlan lesz nagyjából ugyanennyivel értékesebb.
A társasház esztétikai állapota is számít, a felújított és épületgépészetileg is modernizált házban jobb alkupozícióból indulhat az eladó.
Házgyári ingatlanok esetében a panelprogramban felújított, szigetelt és külön mérőkkel felszerelt lakások akár 10-15 százalékkal is többet érhetnek.
Belvárosban vagy fizető parkoló zónában egy, akár nem saját tulajdonú, de szokásjog alapján használt
parkolóhely is milliós nagyságrendet képvisel.
A privát, saját tulajdonú garázs pedig általában többmilliós tétel.
Az egyedi berendezés rizikós
"Tipikus árképzési hiba, ha a tulajdonos túl nagy jelentőséget tulajdonít egyedi berendezési tárgyainak, vagy a saját ízlése szerint, igényesen kialakított beépített bútorzatnak. Kicsi az esély ugyanis, hogy olyan vásárlót fog találni az ingatlanra, akinek ugyanolyan egyedi megoldásra van szüksége" - jelezte Valkó Dávid.
Ugyanakkor mindezek egyértelmű alkupotenciált jelenthetnek a szerződéskor, illetve növelhetik az érdeklődők számát, gyorsíthatják az eladást.
A minőségi berendezések, mint például a mosogatógép, beépített konyhagépek, exkluzív szaniterek, vagy újabban az okosmegoldások, napelem, vagy hőszivattyús fűtési mód, még ha nem is újkori áron, de legtöbbször érvényesíthetők az árban - mutatott rá a szakértő.