Vitaminreklámért csapott oda a versenyhivatal

Infostart
2017. március 2. 15:01
Kétmillió forintra bírságolt egy vitaminokat, táplálék kiegészítőket forgalmazó társaságot a Gazdasági Versenyhivatal, mert az reklámjaiban arra hivatkozott, hogy termékeit orvosok ajánlják - mondta el az InfoRádiónak Basa Andrea, a hatóság szóvivője.

A szóvivő beszámolt arról, hogy a Spártai Vitamin Kft. négy termékkategóriában - alapvitaminok, ásványi anyagok, speciális készítmények, multivitaminok - összesen 27 étrend-kiegészítőt forgalmaz Spártai Vitamin márkanévvel. 

A GVH úgy ítélte meg, hogy a cég jogszerűtlenül népszerűsítette termékeit több reklámjában és egyéb tájékoztatásaiban 2014 márciusától, mert 

a jogszabályi tilalom ellenére orvosok ajánlásával hirdette azokat, továbbá bizonyítatlanul állította, hogy termékei 100 százalékban természetesek -

tudatta Basa Andrea.

Jelezte, hogy a versenyhivatal a bírság kiszabásakor súlyosító körülményként értékelte a jogsértő kereskedelmi gyakorlat kiterjedtségét. Enyhítő körülményként vette ugyanakkor figyelembe, hogy a vállalkozás már a versenyfelügyeleti eljárás alatt lépéseket tett a jogsértő reklámtartalom eltávolítására a kereskedelmi kommunikációiból és termékcímkéiről is.

A GVH az ügy kapcsán felhívta a figyelmet arra, hogy egy szakmai ajánlás – mint bizalmi elem – többféle fogyasztói értelmezéssel bírhat. Néhány termékkategória (gyógyszer, gyógyászati segédeszköz, élelmiszer) esetében például

uniós rendelet tiltja vagy korlátozza egészségügyi szakemberek ajánlásának megjelenítését.

Így élelmiszerek hirdetésekor tilos olyan egészségre vonatkozó állításokat tenni, amelyek egyes orvosok vagy egészségügyi szakemberek, szervezetek ajánlásaira hivatkoznak.

Ha egy konkrét orvos jelenik meg a reklámokban, akkor a GVH az ágazati szabály alapján értékeli a kereskedelmi kommunikációt. Ennek megítélésénél

nincs jelentősége, hogy a megnevezett orvos valós-e,

vagy a megjelenő képek az adott személyről készültek-e, az ilyen típusú állítások bizonyítás nélkül, a tartalmuk valóságától függetlenül jogsértőnek minősülnek - hívta fel a figyelmet.

Ha azonban az állítás nem egy konkrét orvosra, hanem általában az orvosokra vonatkozik,  például „az orvosok ajánlásával” szövegrész jelenik meg a reklámokban, akkor a GVH megtévesztésként értékelheti a magatartást. Azaz a vállalkozásnak azt kell bizonyítania, hogy általánosságban orvosok, illetve minden orvos ajánlja a terméket. 


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Vitaminreklámért csapott oda a versenyhivatal
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást