„Öröm az ürömben, hogy azok a gépjárművezetők, akik spórolnak a biztonságon, jellemzően inkább téli gumival járnak egész évben, így jóval kisebb a kockázat. Ugyanakkor a téli gumi nyáron sokkal gyorsabban kopik, hiszen nem a meleg aszfaltra van optimalizálva” – mondta Nagy Tibor, a csaknem négyezer magyar autós megkérdezésén alapuló online kutatást végző Automax ügyvezetője.
Hozzátette:
általában az autó korával együtt jár, hogy van-e évszaknak megfelelő gumi.
Minél öregebb egy gépjármű, annál valószínűbb, hogy tulajdonosa ugyanazzal az egy évszakos abronccsal közlekedik télen-nyáron.
„Sajnos mindez azt is jelenti, hogy a már egyébként sem tökéletes műszaki állapottal rendelkező, és általában véve a modernebb biztonsági megoldásokat még nem tartalmazó autók sofőrjei komoly kockázatot jelentenek" - mutatott rá a szakember.
Azt is jelezte: az évszaknak megfelelő gumihasználat leginkább a családosokra és a felsőfokú végzettséggel rendelkezőkre jellemző.
Felhívta a figyelmet arra is, hogy a megfelelő tapadáshoz nem elegendő csupán az évszaknak megfelelő abroncs. A gumik például a gyártástól számítva 10, felszereléstől számítva 5 évig használhatók biztonságosan. Ezenkívül szükséges még a megfelelő profilmélység, amit a jogszabály 1,6 milliméterben határoz meg.
„Ez egy olyan minimum, ami alatt a rendőr is büntethet. De a téli gumikat már 4 milliméter alatt érdemes cserélni. Nem véletlen, hogy több környező országban nemcsak kötelező téli gumi használatot írnak elő, de például Csehországban és Ausztriában 4 milliméteres profilmélységet is” – mondta Nagy Tibor.
A nyári gumik esetében a szakember szerint a biztonságos profilmélység 2,5-3 milliméter, ez különösen esős időben fontos.
A nyári gumira való váltáskor egyébként 10 autósból 9 a hőmérő higanyszálát figyeli, de csak az autósok 56 százaléka tudja jól, hogy pontosan mikor érett meg a csere.
Ha már tartósan 7 fok felett van a napi átlaghőmérséklet, akkor ideje cserélni
- hívta fel a figyelmet a szakember.