Vámos György a bevásárlóturizmus befolyásoló tényezők közül az árat emelte ki. Mint mondta, ebben magyar sajátosság az általános forgalmi adókulcs, ami a 27 százalékával a legmagasabb az Európai Unióban. Hozzátette, számít a forint árfolyam változása és az üzemanyag ára is.
„Az elmúlt évek statisztikáit nézve azt lehet látni, hogy a bevásárlóturizmus értéke, amikor a magyar családok kifejezetten vásárlási céllal kerekednek fel és indulnak a határon túlra, 60-70-80 milliárd felett szóródik. Tavaly 70 milliárd felett volt valamennyivel. Ez a kiskereskedelmi forgalomnak, az üzemanyag-vásárlást nem számítva körülbelül 1 százalékát teszi ki” - mondta az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Hozzátette, elsősorban iparcikkeket, ruházati termékeket, műszaki termékeket vásárolnak, az üzemanyagköltséget is beleszámolva ezeket éri meg.
„Természetesen külföldiek is jönnek hozzánk vásárlási céllal, ennek értéke a duplája a mi kinti költekezéseinknek, tehát a magyar boltosok mérlege végül is pozitív” - hangsúlyozta Vámos György.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára kiemelte, elsősorban a szomszédos országokból jönnek, a szlovákok napi cikkeket is itt vesznek. 2016 első negyedévében az osztrák bevásárlóturizmus ugrott meg, ebben az üzemanyag-árváltozás mellett a forint-euró árfolyam változása is.
Hozzátette: „ilyenkor minél közelebb van valaki a határhoz, annál inkább kedvet kap a vásárláshoz.”
Lehet azzal számolni, hogy a bevásárlóturizmus számai ismétlődni vagy akár erősödni is fognak, de ki kell várni az év végét – hangsúlyozta - mondta Vámos György.