A Volkswagen-botrány nyomán a német hatóságok ellenőrizték az összes autógyár német utakon is futó dízelüzemű járműve károsanyag-kibocsátását, és 16 márkánál találtak szabálytalanságokat, köztük a Fiatnál is.
A Bild am Sonntag című, vasárnaponként megjelenő lap azt írta, hogy a szövetségi közlekedési hivatal (KBA) vizsgálatai szerint a Fiat bizonyos modelljeinél az indítást követő 22. percben automatikusan leáll a káros anyagok szűrését végző rendszer, és ennek következtében az érintett modellek a megengedettnél tízszer több nitrogén-oxidot bocsátanak ki a légkörbe.
A káros anyagok kibocsátását mérő tesztek normális esetben húsz percig tartanak.
A Bild még szombaton német közlekedési minisztériumi forrásokra hivatkozva azt közölte, hogy legrosszabb esetben akár eladási tilalmat is kivethetnek az olasz-amerikai autógyártóra, ha az továbbra is semmibe veszi a kibocsátási előírásokat.
Az FCA szóvivője nem volt hajlandó kommentálni a Bild értesüléseit, mindössze annyit közölt, hogy az autógyár "minden járműve eleget tesz a kipufogógáz-szabványoknak".
A Fiatnak a múlt héten csütörtökön kellett volna magyarázatot adna a német hatóságoknak, de ügyvédjeik révén az utolsó pillanatban törölték az egyeztetést. Az autógyár szerint kizárólag az olasz hatóságoknak van joga arra, hogy értékelje a járművek károsanyag-kibocsátását.
A német közlekedési minisztérium már elküldte az adatokat az olasz hatóságoknak és az Európai Bizottságnak ellenőrzés céljából. Berlin arra kérte az illetékes olasz hatóságokat, hogy értékelje ezeket és tegye meg a szükséges intézkedéseket.
Az FCA Milánóban forgó részvényei napi mélypontjukon 5,94 eurón, 5,87 százalékos mínuszban forogtak, délután három órakor 4,36 százalékos veszteségben, 6,03 eurón adták-vették.
Függetlenül attól, hogy mi lesz a vizsgálat végeredménye, az UBS svájci befektetési bank elemzői nem tartják valószínűnek, hogy a német hatóságok teljes egészében eladási tilalmat vetnek ki az FCA-ra, hiszen a dízelbotrányt kirobbantó Volkswagen (VW) is háborítatlanul folytathatta minden márkájának értékesítését, noha csalásra lehetőséget nyújtó szoftverrel látta el több dízelautóját.
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) 2015 szeptemberében megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW, a legnagyobb európai autógyártó vállalat, elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el. A botrány kirobbanása után számos országban indult vizsgálat.