A Boeing múlt heti bejelentése után, miszerint a Dreamliner nevű 787-es első példányát jövő május helyett csak novemberben vagy decemberben tudják átadni, több iparági elemző is úgy vélte: a 787-es sokkal többet is késhet.
Ezt látszik igazolni, hogy az amerikai cég leváltotta a projektért a 2004-es indulás óta felelős Michael Bairt, és helyét az a Pat Shanahan vette át, aki annak idején a 757-es és a 767-es előkészítését is irányította.
A nagy rivális Airbus A380-asa egyébként kétéves késésben van, és az eredeti, 12 milliárd dolláros költségvetési keretet máris hat milliárddal lépték túl.
A Dreamliner a Boeing válasza az A380-asra, és ebbe számos olyan technológiai újdonság került, ami mind nehezíti és bonyolítja a gyártás előkészítését.
A gép testének közel fele szénszálas műanyagból készül, nem pedig a szokásos alumíniumból.
Mi több, a gyártási folyamatban minden eddiginél több részt adtak ki alvállalkozóknak, akik szinte teljesen kész részegységeket szállítanának - de ez a kiszervezés is a vártnál lassabban halad.
A folyamatot - ha ez egyáltalán lehetséges - tovább bonyolítja, hogy a Washington állambeli összeszerelő gyárba a részegységek - a teljes orr-rész, pilótafülkével és már beszerelt futóművel együtt - Kansasból, Észak-Karolinából, Japánból és Olaszországból érkeznek.
A 787-esből a Boeingnek már több mint hétszáz rendelése van, százhúsz milliárd dollárra becsült értékben, és a cég minden késésért kötbérrel fizet, közben pedig fennáll annak a veszélye is, hogy az elégedetlen légitársaságok átpártolnak az Airbushoz.