"Amikor 2004-ben megkezdtük a Logan gyártását, tulajdonképpen mi sem nagyon tudtuk, mi lesz belőle: egyszeri kísérletnek, trójai falónak szántuk, amellyel betörhetünk az olcsóbb piacokra," mondta Luc Ménard, a Dacia elnöke.
Mindezt Tangírban mondta, ahol a Renault-Nissan megállapodottt a marokkói kormánnyal, hogy ott épül majd a nyolcadik, Logant összeszerelő gyár. Románián kívül az autót Oroszországban, Kolumbiában, Indiában, Iránban és Brazíliában is gyártják.
Nyugat-Európában az olcsó Logannak nincs túl nagy sikere - Franciaországban idén 30.000 darab eladását tervezik, Németországban a cél 20.000 darab, míg Svájcban a cég arra számít, hogy legfeljebb 600 darab talál gazdára.
Váratlan siker a tengerentúlon
Másutt viszont akkora sláger lett, hogy a Renault partnere, a Nissan már saját márkaként is árulja: Mexikóban nem Dacia Logan, hanem Nissan Aprio néven fut gyakorlatilag ugyanaz az autó.
A Renault szerint a számukra is váratlan siker titka, hogy a 7.500 dollár körüli árral számos olyan piacon meg tudták vetni a lábukat, ahol a Renault-modellek túl drágák lettek volna.
Van ennél lejjebb is
De a cég még ennél is lejjebb akar menni: nemrég állapodtak meg ugyanis egy indiai gyártóval, hogy közösen fejlesztenek ki egy 3.000 dolláros kisautót.
A Renault-Nissan vezérigazgatója, Carlos Ghosn szerint lehet, hogy Európában a Logan olcsó autónak számít, de Indiában csak a középosztály engedhet meg magának ilyen luxust.
Szerző: Albert Dénes