Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. csak akkor hagyja jóvá a Budapest Airport 75 százalék mínusz egy szavazat tulajdoni hányadának továbbértékesítését, ha az új vevő a jelenlegi tulajdonossal megkötött minden szerződéses kötelezettséget átvállal - mondta Macher Ákos, az ÁPV megbízott vezérigazgatója, gazdasági vezérigazgató-helyettes még szeptemberben.
A Budapest Airportot tavaly decemberben vette meg a brit BAA repülőtér-üzemeltető, majd a BAA-t idén júniusban felvásárolta a Ferrovial. A tavalyi pályázaton a Hochtief konzorciuma volt a második helyezett. Az eredményhirdetés után a Hochtief beperelte az ÁPV-t, de később visszavonta a keresetét.
Július közepén távozott a Budapest Airportot közvetlenül birtokló brit BAA, a világ legnagyobb repülőtér-üzemeltetőjének vezérigazgatója, Mike Clasper, aki Ferihegy felvásárlását irányította, viszont szinte az utolsó pillanatig élesen ellenállt a BAA-t felvásárló spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató csoport akvizíciós kísérleteinek.
A leköszönt Mike Clasper volt a Budapest Airport tavaly decemberi, 1,3 milliárd fontos felvásárlásának legelkötelezettebb szószólója a brit cégnél, és nem kis részben a magyarországi akvizíció értéknövelő hatásával érvelve győzködte hosszú heteken át a BAA részvényeseit a piac által is igen alacsonynak tartott, első néhány Ferrovial-ajánlat elutasításának szükségességéről.
A BAA által a részvényeseknek májusban kiküldött összeállítás szerint a ferihegyi repülőtér éves utasforgalma 2011-ig 48 százalékkal, 2020-ig pedig a jelenlegi 8,2 millióról több mint a kétszeresével 19,4 millióra fog növekedni.
A Ferrovial júniusban végül meredeken megemelte ajánlatát, amelyet a BAA vezetése a több heti ellenállást feladva elfogadásra ajánlott a részvényeseknek.
Médiaspekuláció?
Szollár Domokos, a Budapest Airport szóvivője médiaspekulációnak tartja, hogy eladó lenne a Budapest Airport üzemeltetési joga.
Hasonlóképpen nyilatkozott az ÁPV Zrt. kommunikációs igazgatója is. Oravecz Péter azt mondta: egyelőre nem érkezett megkeresés a társasághoz kérés azzal a céllal, hogy a vagyonkezelő áldását adja a Budapest Airport esetleges tulajdonosváltásához.
A kommunikációs igazgató közölte: csak abban az esetben van szükség az ő beleegyezéséükre, ha részvényértékesítésre kerül sor. Amennyiben a BA közvetlen tulajdonosát készülnek értékesíteni, ahhoz nem kell az ÁPV Zrt. engedélye, mivel az új tulajdonos vállalja a szerződésben foglalt feltételeket.