A megállapodás a három ország athéni csúcstalálkozóján született. A 700 millió eurós vezeték megépítéséről szóló szerződést - a részletek kidolgozása után - még idén aláírják.
Elemzők szerint a vezeték elkészülte után tovább erősödik az orosz energiaipar dominanciája a Földközi-tenger térségében.
A bulgáriai Burgaszból a görögországi Alexandropoliszig húzódó vezeték megépítése azért kulcsfontosságú, mert a keskeny Boszporuszon egyre gyakrabban alakulnak ki dugók, és az olajtársaságok a becslések szerint évi egymilliárd dollárt veszítenek a tankhajók késlekedése miatt.
A kőolajszállító hajókat kiváltó vezeték megépülése után lényegesen csökken a Fekete-tenger forgalma is, ami az egyre gyakoribb balesetek miatt jó hír a környezetvédőknek is.
A vezeték - amelynek kapacitása kezdetben évi tízmillió hordó lesz, főleg azeri nyersolajat szállít majd a görög kikötőbe, tervezett csúcskapacitása pedig évi 35 millió hordó.
A kőolajvezeték - a szintén most épülő gázvezetékkel együtt, amely közel-keleti és kaszpi-tengeri földgázt szállít majd Nyugat-Európába - jelentősen javítja Görögország helyzetét is a regionális energiajátszmákban, Bulgária pedig a tranzitdíjakból jut komoly állami bevételekhez.