A szükségesnél kevesebb tényt közölnek a betegekkel a gyógyszergyárak, amelyek megpróbálják titokban tartani marketingeszközeiket is - áll abban a jelentésben, melyet hétfőn tesz közzé a Consumers International (CI).
A világ fogyasztóvédelmi szervezeteit tömörítő társaság szerint "a felelőtlen marketinges gyakorlatok komoly, állandó és széleskörű gondot jelentenek a gyógyszeriparban".
Fontosabb a marketing mint a kutatás
A CI a világ húsz legnagyobb gyógyszergyárának gyakorlatát vizsgálva erélyesebb kormányzati beavatkozást és vállalati rendteremtést szorgalmaz. A szervezet szerint a legtöbb ember bízik orvosában, ugyanakkor nem lehet helye a elégedettségnek, amikor a gyógyszergyárak kétszer annyit (60 milliárd dollárt) költenek marketingre, mint kutatásra, ugyanakkor legtöbbjük nem hajlandó információt adni arról, hogy miként reklámozzák termékeiket.
"Aggodalomra ad okot, hogy irracionális gyógyszerhasználathoz vezethet az a gyakorlat, amivel a gyárak az orvosoknak hirdetik a termékeiket" - mondta Richard Lloyd, a CI igazgatója.
Konferencia a Riviérán
Egyes nagy gyógyszergyárak gyakorlatával kapcsolatban már a szabályozó szervezetek is felemelték a szavukat. Akadt olyan multinacionális cég, amely úgy próbálta népszerűsíteni a termékét, hogy repülőjegyet, szállást és színházi belépőt biztosított orvosoknak egy, a francia Riviérán megrendezett konferencia keretében.
Egy másik cég, a GlaxoSmithKline esetében a német és az olasz hatóságok is vizsgálatot folytatnak, azzal gyanúsítva a vállalatot, hogy az összesen 5600 orvost (1600 németet és 4000 olaszt) korrumpált mintegy 228 millió euró törvénytelen ajándék segítségével. A cég azóta bejelentette, hogy belső szabályzatot hozott létre.