A Gazdasági Versenyhivatalnak mondanivalója van mindazon emberekhez, akiknek a felügyelete alatt túl sokat kütyüznek a gyerekek - nyári szünidő vagy sem.
Egyes kutatások szerint az általános iskola alsó tagozatába járó gyerekek háromnegyede játszik valamilyen digitális játékkal. Sokszor nem egyértelmű a szülőknek, hogy az adott játék megfelelő-e a gyermekük korának, illetve milyen veszélyekkel kell számolniuk. A GVH ebben próbál segíteni, 2023-ban átfogó gyorselemzésben vizsgálta meg a mobiltelefonokra letölthető, gyerekeket célzó játékok piacát. A vizsgálat megállapításai, valamint a GVH saját tapasztalatai alapján a hivatal összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat és tanácsokat, amelyekkel elkerülhető, hogy a gyerekek bedőljenek az esetleges megtévesztő ajánlatoknak, és a szülők meg tudják védeni gyermekeiket a videójátékok káros hatásaitól.
- Életkornak való megfelelőség: az online játékok piacán több ezer, különböző igényeket kiszolgáló alkalmazás közül lehet választani. Az ezek közötti eligazodást segíti az Egységes Európai Játékinformációs Rendszer (PEGI). A korhatár-besorolási rendszer a filmekhez, TV-műsorokhoz hasonlóan egyértelmű és könnyen érthető útmutatást ad a fogyasztóknak, a szülőknek arról, hogy az adott játékot, tartalma hány éves korig nem ajánlott.
- Megtévesztő gyakorlatok: az úgynevezett "sötét mintázatok" egyre gyakrabban operálnak azzal, hogy a felhasználók minél "mélyebbre süllyedjenek" egy játékban, minél több időt igényeljen a játék, egyes részeit határozott időponthoz kötik.
- Az elért játékeredmények felkerülnek a közösségi médiás felületekre, ranglisták keletkeznek,
- A reklámmentességet fizetéshez kötik.
- A felugró reklámban interaktív módon lehet kipróbálni kapcsolódó játékokat.
- A sarokban lévő X jel nem a bezárást, hanem épp a továbblépést végzi, esetleg éppen webshopra.
- Az adatkezelési tájékoztató érthetetlen, bonyolult és hosszú.
A GVH a szülők számára a következőket ajánlja:
- figyeljék a PEGI-besorolást
- figyeljék a játszó gyerekeket
- beszélgessenek a gyerekkel (a játékról is)
- legyenek a játéknak keretei időben, akár pénzben is
- használjanak szülői felügyeleti szolgáltatást a mobilhoz (képernyőidő meghatározása)