Mintegy ötven százalékkal valószínűbb, hogy súlyos vagy halálos sérülést szenvednek azok a sofőrök, akik elbóbiskolva karamboloznak – közölte a brit királyi baleset-megelőzési társaság egy korábbi kutatásának egyik legfőbb megállapítását a vezess.hu.
A statisztikai adatok alapján a karambolok húsz százalékában, illetve a halálos balesetek 25 százalékában játszott közre a fáradtság.
Az autósok egyik legéletveszélyesebb ellenfele az úgynevezett mikroalvás, amely rövid ideig, általában néhány másodpercig tartó mély, öntudatlan állapot.
Azonban hiába csak néhány pillanatról van szó, a volán mögött ülve óriási tragédiákat is okozhat.
A mikroalvás elsősorban a fáradtságra vezethető vissza. Ebben az esetben a szem gyakran le sem csukódik, de a sofőr képtelen reagálni a külső körülményekre, változásokra – olvasható a KRESZváltozás nevű Facebook-oldal bejegyzésében.
Sok esetben még a jobb első ülésen helyet foglaló utas sem veszi észre, hogy a jármű kontroll nélkül halad. A mikroalvás rendkívül veszélyes, valós kockázatait sokan nem ismerik. Egy ausztrál közlekedésbiztonsági szervezet egy infografikán szemlélteti, mennyit halad az autó kontroll nélkül akkor, ha öt másodpercre beüt a mikroalvás.
A vezess.hu összegyűjtött néhány jó tanácsot, melyeket jó, ha megfogadnak az autósok:
- Hosszú utazás előtt aludjuk ki magunkat rendesen!
- Ha lehet, ne vezessünk olyankor, amikor aludni szoktunk!
- Útközben ne fogyasszunk nehéz ételeket!
- Kétóránként vagy 160 kilométerenként tartsunk legalább negyedórányi pihenőt! Sétáljunk, nyújtózzunk egy kicsit!
- A fáradtság nem egyik pillanatról a másikra tör ránk, figyelni kell a jelekre! (nehézkessé váló koncentráció, ásítozás, fészkelődés a volán mögött)
Ha vezetés közben minden ok nélkül lelassítunk vagy kiesik néhány másodperc, az már az utolsó utáni intő jel. Ilyenkor általában már a kávé sem segít, az első adandó lehetőségnél meg kell állni, hogy pihenhessünk egy kicsit. Akár az autóban is lehet aludni egy-két órát, és ha valamelyest felfrissültünk, folytathatjuk utunkat.