Nyitókép: Getty Images/ Kathleen Finlay

Kutatás: a Z-generáció már nem akar borravalót adni

Infostart
2023. augusztus 6. 08:25
A koronavírus-járvány után sok bezárt vendéglő alkalmazottai kerestek maguknak olyan állást, amelyben nem függ a havi jövedelmük attól, mennyi borravalót kapnak.

Az utóbbi hónapokban tapasztalt infláció hatására sokan hozzászoktak ahhoz, hogy visszafogják a kiadásaikat, beleértve ebbe a legfiatalabb kereső generációt, az 1990-es évek közepe és 2010 között született Z-korosztály tagjait is – írja a privatbankar.hu.

A New York-i Bankrate pénzügyi szolgáltató vállalat felmérése szerint a Z-generáció tagjai tartósan felvehettek egy új viselkedésformát.

A 26 évesnél fiatalabb felnőttek a legfukarabbak a borravalóval

– idézi a kutatás eredményeit a Yahoo Finance.

Az ehhez a korosztályhoz tartozóknak csak 35 százaléka mondta a Bankrate közvélemény-kutatásában, hogy mindig ad borravalót annak, aki kiszolgálja egy vendéglőben. A skála másik végén a boomerek (a második világháború után, az 1960-as évek elejéig születettek) vannak, akik 83 százaléka azt mondta, mindig ad borravalót. Ez nem csupán a vendéglői kiszolgálásra igaz, hanem az ételfutárokra, taxisokra is.

A kutatásból az is kiderült, hogy

évről évre kevesebben vannak, akik bedobják a visszajárót valamilyen jótékonysági gyűjtésre kitett perselybe.

Ami az átlagot illeti, az amerikaiak kétharmada, 65 százaléka ad mindig borravalót az étteremben – ez a leggyakoribb alkalom, amikor felmerül a borravaló lehetősége. A borravaló-hajlamban nemek szerint is különbözünk:

  • a nők 60 százaléka ad borravalót a fodrászának,
  • a férfiak esetén csak 46 százalék ez az arány.

A Z-generáció tagjainak csak 24 százaléka ad fodrászának borravalót, míg a millenniumi generáció (az 1980 és az 1990-es évek közepe között születettek) 40 százaléka, az X-generáció (az 1960-1970-es években születettek) 67 százaléka.

Mindez nem jelenti azt, hogy a borravalót a társadalom nagy többsége elfogadná. A Bankrate felmérésében megszólalók 40 százaléka úgy véli, a vendéglőtulajdonosok nem patrónusok, tehát jobb lenne, ha rendesen megfizetnék alkalmazottaikat ahelyett, hogy a borravalóra hagyatkoznának. Michael von Massow kanadai egyetemi professzor nemrégiben arról írt, az emberekben nagyon erős ellenállás alakulhat ki ezekkel a fizetésekkel szemben, és akár teljesen megszűnhet a borravaló adása.

A szervizdíj rendszeréről, a borravalóról és annak szükségességéről ebben a cikkünkben írtunk bővebben.