Nyitókép: Pixabay

Terjednek a "sötét mintázatú" módszerek az interneten

Infostart / MTI
2023. február 1. 05:39
Egyre gyakoribb a jogsértő, rejtett befolyásolás az online kereskedelemben.

Az európai fogyasztóvédelmi hatóságok gyorsvizsgálata alapján a kereskedők több mint harmada észrevétlen, úgynevezett sötét "mintázatú" módszerekkel manipulálja a fogyasztókat az online térben - hívta fel a figyelmet a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

Az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózata (Consumer Protection Cooperation Network - CPC) összehangolt, 25 országra kiterjedő gyorsvizsgálaton mérte fel a "sötét mintázatok" jelenlétet az online kereskedelemben. Ebben Magyarország is részt vett.

A vizsgálat Európa-szerte csaknem 400 online boltra terjedt ki a ruházati áruházaktól az elektronikai cikkekig.

Három ismert manipulatív gyakorlatra összpontosítottak:

  • a hamis visszaszámlálásokra,
  • a többletvásárlásra sarkalló webes felületekre és
  • az információ-elrejtésre.

Az eredmények alapján a webhelyek csaknem 40 százaléka alkalmazta a három jogsértő technika valamelyikét.

A fogyasztókat hamis visszaszámlálóval 42 áruház sürgette, 54 weboldal pedig a kereskedők érdekeit szolgáló választási lehetőségek - például drágább termékek vagy szállítási lehetőségek - felé terelte a vásárlókat a felület kialakításával, nyelvezetével.

A felmérés szerint 70 webhely rejtett el fontos információkat, így el például a szállítási költségekről, a termékek összetételéről vagy az olcsóbb lehetőségekről, továbbá 23 weboldal valamilyen előfizetés megkötésére próbálta rábírni a fogyasztókat ugyanezzel a technikával.

A vizsgálat kiterjedt a boltok applikációira is: 102-ből 27 esetben bukkant fel valamelyik "sötét mintázat" - részletezték a közleményben.

A GVH hangsúlyozta, az egyes tagállami hatóságok felveszik a kapcsolatot az érintett webáruházakkal a kifogásolható gyakorlatok megszüntetése érdekében, szükség esetén pedig eljárásokat indítanak a jogsértések mielőbbi felszámolására.

Felidézik, hogy a Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt évek során több alkalommal fellépett már a fogyasztók rejtett befolyásolásával szemben, ugyanis az európai akció során vizsgált kereskedői technikák idehaza sem ismeretlenek.

Az információ-elrejtéssel kicsalt előfizetések ügyében milliárdos nagyságrendű hatósági bírságra is volt már példa Magyarországon.

A GVH emellett jelenleg is vizsgál online platformokat a fogyasztókat nyomás alá helyező, de az árat vagy készletet valójában nem befolyásoló, "kamu" visszaszámláló órák miatt - írják a közleményben.

A nemzeti versenyhatóság legutóbb tavaly ősszel - egy mostanihoz hasonló gyorselemzést követően - a Magyarországon elérhető légitársaságokat figyelmeztette nyomatékosan arra, hogy jegyeladási- és reklámgyakorlatuk során változtassanak a fogyasztói döntéseket észrevétlenül torzító módszereiken.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
GVH fellép a sötét mintázatok ellen (SIPOS.ILDIKO)
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást