Nyitókép: Pixabay.com

Háború indul a rossz levegő ellen – íme a kiáltvány

InfoRádió
2020. szeptember 13. 17:00
A légszennyezettség ellen lép fel a Betegszervezetek Magyarországi Szövetsége (BEMOSZ) és az Európai Népegészségügyi Szövetség (EPHA), amelyhez az egészségügyi szakdolgozók segítségét kérik. A Medics for Clean Air összefogás célja élhetőbbé tenni a nagyvárosokat.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) kutatásai szerint évente körülbelül 4,2 millió haláleset írható a légszennyezettség számlájára, a levegőben található szálló por, az ózon és a nitrogén-dioxid káros hatása miatt – ismertette az InfoRádiónak a Betegszervezetek Magyarországi Szövetsége elnöke.

Koltai Tünde ismertette: a különböző szennyező anyagok eltérő tüneteket és károsodásokat okozhatnak, így például a szálló por szív- és érrendszeri betegségeket eredményezhet, míg az ózon a szemet irritálhatja és a légzőszerveket károsíthatja, gyulladásokat kiváltva.

„Az, hogy köhögünk, krákogunk, például utóbbi is okozhatja” – fogalmazott. A legveszélyesebb ugyanakkor a nitrogén-dioxid – emelte ki –, ami a gépkocsik kipufogógázából kerül a környezetbe, egyéb elváltozásokat okozva esetlegesen a szervezetben.

A szövetség elnöke megjegyezte, a mostani pandémiás időszakban további veszélyt rejt magában, hogy

a Covid-molekulák megtapadhatnak a szennyező részecskéken, és könnyebben bejuthatnak a szervezetbe,

növelve a betegség kockázatát.

Éppen ezért a Medics for Clean Air és az EPHA három pontba foglalta követeléseit, hogy a mostani járványos időszakban különösen figyeljünk oda a levegőszennyezés mértékére, illetve annak visszafogására:

  • Az első követelés, hogy a döntéshozók a közlekedéspolitikában mindig vegyék figyelembe a légszennyezés egészségkárosító hatását, illetve kövessék a legfrissebb tudományos eredményeket – ismertette Koltai Tünde.
  • Kérik továbbá, hogy 2028-ra szüntessék be az új dízel és benzin üzemű járművek értékesítését, illetve folyamatosan vezessék ki a használatban lévő szennyező járműveket a városi közlekedésből.
  • De nemcsak a magánautókat, hanem leginkább a közösségi közlekedésben és a közúti árufuvarozásban részvevő járműveket, támogatva a gyalogos- és kerékpáros közlekedés elősegítését. Illetve a tömegközlekedést olyan szintre kell fejleszteni, ami vonzó alternatíva lehet az autósok számára – tette hozzá a BEMOSZ elnöke.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Harcra szállnak a légszennyezettséggel – íme a kiáltvány
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást