A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szakemberei által megvizsgált ünnepi édességek több mint felének (60 százalékának) esetében találtak valamilyen szabálytalanságot. Érdekesség, hogy a piacokon kapható élelmiszerek minősége az idén sokat javult, a kifogásolási arány elérte a kereskedelmi láncokét.
Wittich Tamás elnök felhívta a figyelmet: műszaki cikket nem szabad piacon vásárolni. A vevőnek mindig számlát kell kapnia, kötelező a magyar nyelvű használati utasítás is.
Másfél milliárd forint bírság
Az idén egyébként már 160 termékfajtát vontak ki a forgalomból, ezek száma év végére várhatóan eléri a kétszázat. Ez több mint 100 ezer termék, mintegy fele műszaki cikk, 40 százaléka pedig a gyermekeket veszélyezteti.
Az idén a hatóság közel 45 ezer ellenőrzést végzett, a kifogásolási arány 60 százalékos volt és 1,5 milliárd forint bírságok szabtak ki, ebből a karácsonyi szezonban 80 millió forintot tett ki a büntetés - tette hozzá az elnök.
Hogyan cserélhetjük vissza az ajándékot?
A karácsonyi ajándékok becserélése kapcsán a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság felhívja a figyelmet arra, hogy a kereskedőknek csak minőségi kifogás, hibás teljesítés esetén kell kicserélniük a terméket. Ennek ellenére minden kereskedő eldöntheti, hogy milyen üzletpolitikát választ az ilyen panaszok kezelésére.
(fotó: InfoRádió - Herczeg Zsolt) (képgaléria)
Egyre több kereskedő ajánlja fel vásárlóinak, hogy Karácsony után pár napig kicseréli a nem megfelelő méretű termékeket, vagy le lehet vásárolni üzletében a termék árát. Azonban tudnunk kell, hogy ezt is csak számla vagy blokk ellenében teszik meg a kereskedők, tehát kérjük el a blokkot, amennyiben a kereskedő nem adna magától és őrizzük meg azt.
Az is elképzelhető, hogy a kereskedő megígéri a cserét és Karácsony után, erről megfeledkezik, ezért írassuk rá a blokkra, vagy akár a jótállási jegyre, hogy milyen esetben, milyen határidőn belül hajlandó a terméket kicserélni, vagy a termék árát hogyan lehet levásárolni üzletében.
Ha telefonon, postán, vagy neten vásárolunk...
Amennyiben telefonon, postai úton, vagy interneten keresztül rendeltük meg a terméket, a jogszabályi rendelkezésnek megfelelően az áru átvételétől számított nyolc munkanapon belül indokolás nélkül elállhatunk a szerződéstől.
Ebben az esetben mindössze a termék visszaszolgáltatásának költségét kell kifizetnünk, a vételár visszajár nekünk, melyet a kereskedőnek 30 napon belül kell teljesítenie.
Ezen a 8 napon felül az ilyen szolgáltatást végző cégek nem adnak még határidőt a termék kicserélésére, vagy a vételár visszafizetésére.
Hanganyag: Herczeg Zsolt