A gépet civil személyzet, a Tornadók karbantartását végző BAE Systems cég két alkalmazottja tesztelte, és éppen háton, azaz fejjel lefelé repültek, amikor működésbe lépett a katapultmechanizmus, kirepítve a navigátort.
A pilóta jelentette, hogy a társa ejtőernyője nem nyílt ki, majd háromnegyed órával később a mentőalakulatok megtalálták a navigátor holttestét egy mezőn. A gép biztonságosan leszállt a Királyi Légierő Marham támaszpontján, Norfolk grófságban.
A légierő egyik neve elhallgatását kérő alkalmazottja közölte: a jelek szerint elromlott a karbantartáson átesett gép hátsó ülésének katapultáló szerkezete, mert amint a Tornado a hátára fordult, működésbe lépett.
A brit légierő gépeinek katapultüléseit - akárcsak a magyar Gripenekét - a Martin-Baker cég gyártja, és repülési szakértők rendkívül biztonságosnak tartják azokat. A Flight International című magazin szakírója szerint a véletlen katapultálás lehetősége közel van a nullához.
A védelmi minisztérium sajnálkozását fejezte ki a történtek miatt.