Hízókúrára fogják a töréstesztek bábuit

Infostart
2007. augusztus 23. 21:25
Nagyobbra méretezik az autók biztonsági tesztelésénél használt bábukat, hogy modellezni tudják, mi vár az egyre kövérebb emberekre egy-egy ütközésnél.

A bábuk keveset változtak az ötvenes évek óta, így még ma is az abban az időben jellemző 78 kilogrammos amerikai férfit testesítik meg.

Az ütközések hatásának jobb modellezése érdekében most olyan bábukat terveznek, amelyek egy 100 kilós, 185 centiméter magas felnőtt viselkedését utánozzák.

Az újrafelhasználható bábuk - amelyek egyenként mintegy 38 millió forintba kerülnek - összetett belső szerkezetük révén alkalmasak az ütközés során az embert érő hatások modellezésére.

Európában jelenleg a töréstesztek során az első ülésekre két felnőtt férfinek, a hátsóra egy másfél és egy három éves gyereknek megfelelő modellt ültetnek.

Felső és alsó öt százalék

A mai férfiak átlagos testsúlya nem sokkal haladja meg a 78 kilót, de Nagy-Britanniában például a férfiak 22 százaléka kövér, a nők átlagos testtömege pedig mintegy 3 kilóval haladja meg az 1951-es értéket.

Az európai törésteszteket végző szervezet főtitkára szerint a nagyobb bábuk rengeteg hasznos információval szolgálnak majd.

Adrian Hobbs úgy véli, hogy szükségük van olyan bábura, amely a férfiak legsúlyosabb 5 százalékát testesíti meg.

Emellett azonban a mérettartomány másik végére is gondolnak, és olyan bábut is elkészítenek, amely a madárcsontú, alacsony nőket modellezi. Ez azért lényeges, mert ők közelebb ülnek a kormányhoz, kisebb tömegükkel pedig kevésbé feszítik meg a biztonsági övet.

Adrian Hobbs szerint a méretbeli szélsőségek modellezésével végső soron biztonságosabbak lesznek az autók.