Nyitókép: Prostock-Studio/Getty Images

Rávették az Anydeskre, irgalmatlan pénzt szedtek le a számlájáról

Infostart
2023. október 3. 22:14
A bank nevében telefonáló csalókra hívják fel a figyelmet a Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei rendőrök. Két meghökkentő esetet is ismertetnek.

A folyószámláját vezető bankja nevében hívtak fel egy szolnoki férfit. A telefonáló a hitelintézet alkalmazottjának kiadva magát közölte, hogy három utalást akartak indítani az ügyfél számlájáról, ami gyanúsnak tűnik.

A telefonáló „ügyintéző” illedelmesen bemutatkozott, majd kérte a későbbi áldozatot, hogy

telepítse Anydesk programot telepítsen a telefonjára és a laptopjára,

valamint lépjen be a mobilnet bankjába, hogy blokkolni tudják az adott tranzakciókat.

Ez a program – és más hasonlók is, például a TeamViewer – távoli hozzáférést enged a számítógépes, vagy mobil eszközökön. Ez azt jelenti, hogy a másik fél mindent lát a készülékünkön, sőt bármit meg tud rajta csinálni, azaz például utalni is tud.

Ezúttal is így történt, a program telepítését követően az ismeretlen elkövető a sértett bankszámlájáról utalást végzett.

A másik esetben a bank nevében egy valótlan szlovákiai tranzakció ürügyén, egyeztetés céljából keresték azt a jászberényi lakost, aki megadta a bankkártyája adatait, amellyel az elkövető visszaélve, több vásárlást is csinált.

Mindig ugyanúgy

A bank nevében telefonáló csalók azzal az ürüggyel hívják fel áldozataikat, hogy bankkártyájukkal gyanús online tranzakciót akartak végrehajtani és az áldozat bankszámláján tárolt pénz biztonsága érdekében, adja meg adatait, diktálja be az sms-ben érkezett kódot, vagy azonnal telepítsen egy programot a telefonjára - írja a rendőrség.

Tanácsok ilyen esetre

  • A beszélgetés elején kérdezze meg, hogy a hívó kit keres, és ha nem tudja a hívott pontos nevét, akkor szakítsa meg a hívást!
  • Vigyázzon! A bank nem kéri a bankkártyája adatait!
  • Semmilyen programot ne telepítsen az eszközeire, még a bank nevében telefonáló személy kérésére se!
  • Személyes vagy banki adatot, ideértve a bankkártya-adatokat is, telefonon ne osszon meg senkivel! Ha valóban banki ügyintéző telefonál, ő ismeri a szükséges adatokat!
  • Elektronikus banki ügyintézéséhez mindig használja a pénzintézet által üzemeltetett biztonságos mobilapplikációt vagy webfelületet!
  • Az sms-ben érkezett kódot ne adja meg másik félnek, hiszen azzal épp az átutalást hagyja jóvá!

Fotónk illusztráció.