Az elsőévesek kilencven százaléka nem tudja, mely szavak főnevek - állítja a Monash Egyetem irodalom és kommunikáció szakának egyik oktatója. "Ha megkérjük őket, hogy válasszák ki a mellékneveket vagy más mondatrészeket, csak egy százalékuk képes elvégezni a feladatot" - panaszkodott Baden Eunson.
Az oktató szerint nem csoda, hogy a gólyák nem ismerik jól az angol nyelvet: "Az angolt tanító tanároknak csupán körülbelül 20 százaléka érti a nyelvtan alapjait" - mondta.
Eunson idén kurzust is indított az egyetemen, amelynek során a fiatalok főleg olyasmit tanulnak, amit már az általános és a középiskolában el kellett volna sajátítaniuk. Az oktató rámutatott: egy 2003-as felmérés szerint az ausztrál diákok legnagyobb része funkcionális analfabétaként hagyja el a középiskolát, mivel az oktatás színvonala nagyot zuhant.
Nem elég, hogy nem ismerik a szófajokat, a diákoknak a helyesírással - ezen belül a szavak lebetűzésével vagy a központozással - is komoly gondjaik vannak, ami főleg akkor látszik, ha kézzel, így a helyesírás-ellenőrző segítsége nélkül kell írniuk.
Baden Enudson nem optimista: "Azt hiszem, egyre több egyetem indít majd a miénkhez hasonló felzárkóztató kurzusokat, és végzi el a munkát, amit még a középiskolában kellett volna" - magyarázta.