A logo for the Magyar Nemzeti Bank, the Hungarian central bank, during the Lamfalussy conference in Budapest, Hungary, on Monday, Feb. 6, 2023. Hungary and the global economy have passed the worst on inflation in part due to softer demand, National Bank of Hungary Deputy Governor Mihaly Patai told the conference. Photographer: Akos Stiller/Bloomberg via Getty Images
Nyitókép: Akos Stiller/Bloomberg via Getty Images

Vigyázat, most az MNB nevében támadnak a csalók – egy hamis kérdőívvel

Infostart
2025. március 7. 06:58
A bűnözők hamis hamis ügyfél-elégedettségi kérdőívet töltetnek ki telefonon az ügyfelekkel az MNB nevében, melynek során megkérdezik az ügyféltől, hogy melyik banknál van és elkérik az e-mail címét. Ezután már az adott bank nevében jelentkeznek a csalók, majd telefonon, vagy internetes kémprogramok letöltetése révén szerzik meg az érintett fogyasztók bizalmas banki azonosítóit és lopják el pénzüket.

A közelmúltban feltárt online vásárlásos rejtett előfizetési csalás után a Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztói jelzések alapján ismét egy új kibercsalási módszerről értesült írja sajtóközleményében a jegybank.

A bűnözők az elmúlt napokban az MNB nevében keresték meg telefonon az ügyfeleket, azt állítva, hogy a hazai bankokra vonatkozó ügyfél-elégedettségi kérdőíves felmérést végeznek. A beszélgetés során az adott ügyfelektől megtudakolták azok számlavezető hitelintézeteinek nevét, illetve rögzítették e-mailes elérhetőségüket is.

Az állítólagos "felmérést" követően nem sokkal az érintett ügyfelek egy része olyan adathalász e-mailt kapott az MNB nevében, amelynek mellékelt hivatkozását (linkjét) megnyitva a csalók számára számítógépéhez távoli hozzáférést biztosító alkalmazás töltődött le.

Más ügyfeleket rövidesen saját bankjuk nevében hívtak fel a kiberbűnözők, és - a korábban megismert csalási mintázattal azonos módon - arról értesítették, hogy gyanús tranzakciókat látnak bankszámláján. A csalók ezekre hivatkozva és "banki segítséget" ajánlva próbálták megtudni az adott fogyasztók bizalmas banki azonosítóit, belépési jelszavait.

Az MNB nem végez semmiféle ügyfél-elégedettségi kérdőíves felmérést az ügyfelek között, a kiberbűnözők a jegybank nevének ismertségével élnek vissza. A kereskedelmi bankok soha semmilyen kommunikációs csatornán (sem telefonon, sem e-mailben vagy sms-ben) nem kérik el az ügyfelek bizalmas azonosítóit és nem töltetnek le azok gépére "vírusírtó" alkalmazásokat, vagyis a valóságban kémprogramokat.

Az MNB folyamatosan tájékoztatja a nyilvánosságot honlapja Pénzügyi Navigátor oldalán, illetve a Kiberpajzs.hu oldalain a kibercsalások típusairól, jellemzőiről. Emellett a hazai kereskedelmi bankok online csalásokkal kapcsolatos információkat tartalmazó aloldalain is további hasznos tudnivalók érhetők el a csalások megelőzési lehetőségeiről. Az MNB emellett minden esetben csalás gyanúja miatt feljelentést tesz a nyomozó hatóságnál, amennyiben a nevére való hivatkozással ilyen típusú bűnözői (kiber)támadásokról értesül - szövegi le a közlemény végén a jegybank.