Január 10. óta 70 helyett már csak legfeljebb 50 kilométer/órás sebességgel lehet autóval közlekedni a budai alsó rakpartokon. A Nagyszombat utcai kijelölt gyalogos-átkelőhely és kerékpárút-átvezetés környezetében viszont marad az alacsonyabb, 40 km/órás sebességhatár. Korábban a főváros más pontjain is megváltoztatták a megengedett sebesség felső határát. A főpolgármester indoklása szerint ezzel biztonságosabbá válnak az érintett útszakaszok.
Karácsony Gergely az InfoRádióban elmondta: csak ott korlátozzák a sebességet, ahol ez az intézkedés valóban csökkenti a balesetveszélyt. Hozzátette: a hasonló korlátozások nagyon hatékony megoldásnak bizonyultak több európai nagyvárosban is, és hozzájárultak a halálos balesetek visszaszorításához, illetve megelőzéséhez.
Mint fogalmazott, nem szeretnének átesni a ló túlsó oldalára sem, mert például azt túlzásnak tartja, hogy Brüsszelben csak 30 kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek az autósok az egész városban. A főpolgármester emlékeztetett, hogy múlt péntekig egymást váltották az 50 és a 70 kilométer/órás szakaszok a budai alsó rakparton, a mostani kisebb szigorítás azonban szerinte „érdemben nem befolyásolja az autók sebességét, hiszen a csomópontoknál eddig is 50 km/óra volt a megengedett legnagyobb sebesség”.
Karácsony Gergely reméli, hogy a beavatkozások eredményesek lesznek, és egyben jelezte, hogy a következő hónapokban folyamatosan figyelik majd a közlekedésbiztonsági statisztikai adatokat, illetve a balesetek számát. Kiemelte, hogy
a sebességhatárok megváltoztatása csak az egyik eleme az összehangolt intézkedéseknek, amelyektől javulást és a jelenleginél biztonságosabb közlekedést vár.
Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke szerint valóban nem szerencsés, továbbá elvonja a járművezetők figyelmét, ha egy viszonylag rövid útszakaszon belül többször is változik a sebességhatár. Arról is beszélt, hogy jogszabály írja elő a sebességkorlátozásra vonatkozó előírások bizonyos időközönkénti felülvizsgálatát, amit az ügyvéd szerint az eddigiekhez képest következetesebben kellene megtenniük az illetékeseknek. Jelezte, hogy az esetleges módosításokat, korrigálásokat mindig a forgalmi változásokhoz és a baleseti statisztikákhoz kell igazítani.
Kovács Kázmér szerint az már egy következő kérdés, hogy valóban indokolt volt-e az eddigi 70 km/órás megengedett sebesség megszüntetése a budai alsó rakpartokon, vagy nem lett volna-e jobb megoldás, ha – az egészen rövid szakaszokat kivéve – a teljes útszakaszon megtartják, illetve kiterjesztik az eddigi felső határt.
A Budapest Közút adatai alapján a budai alsó rakpartokon 2019 és 2023 között összesen 51 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt. A turisztikai célpontoknál, például az A38 Hajó környezetében pedig jelentősen megnőtt a gyalogos forgalom.
(A nyitóképen: sebességkorlátozó tábla a fővárosi Sztehlo Gábor rakparton 2025. január 10-én. Ettől a naptól 50 kilométer/óra a megengedett legnagyobb sebesség a budai alsó rakpart csaknem teljes hosszán.)