Nyitókép: Energiaügyi Minisztérium/Facebook

Megszólaltak a villanyautósok: vissza a benzineshez és a dízelhez?

Infostart
2024. december 13. 06:52
Egy globális felmérés szerint a tulajdonosok 97 százaléka elégedett, vagy nagyon elégedett az elektromos autójával. A magyar sofőrök is pozitív tapasztalatokról számoltak be.

A Villanyautósok Világszövetsége nagyszabású felmérést végzett az idén 38 ország 336 ezer villanyautósa között. A magyar tagszervezet, az ELMOB szerint hazánk volt az egyik legaktívabb a válaszadók között, nálunk csak a norvégok közül töltötték ki többen a kérdőívet.

A tulajdonosok összességében 97 százalékuk elégedett, vagy nagyon elégedett a villanyautók használatával – derül ki a Magyar Elektromobilitás Egyesület által megosztott eredményekből. A magyar válaszadóknál összességében 95 százalék nyilatkozott pozitívan.

A több mint 23 ezer válaszadó 18 országból reagált a kérdésekre, hazánk mellett számos európai ország, de Kanada, India, Costa Rica, sőt még az Egyesült Államok autósai is kitöltötték a kérdőívet. Magyarországról 1294-en válaszoltak.

Arra a kérdésre, hogy milyen autót venne most, ha le szeretné cserélni a kocsiját a válaszadók 92 százaléka tisztán elektromosat venne újra, és csak 1 százalék menne vissza a hagyományos benzines, vagy dízeles hajtáslánchoz.

Magyar Elektromobilitás Egyesület

Előnyök, töltések helyszíne

A magyarok közül a legtöbben az alacsonyabb fenntartási költségek, valamint környezetvédelmi megfontolások miatt vásároltak villanyautót, de az összesített válaszok szerint sokan említették az új technológiák szeretetét és a jó vezetési élményt is.

A töltések 72 százaléka otthon történik, 13 százalék a villámtöltések aránya, viszont a célállomástöltőknek csak 15 százalék tölt parkolás közben az utcán, áruházakban, munkahelyeken, vagy másutt.

Magyarországon a munkahelyi töltés aránya egy hajszállal a globális átlag felett van a felmérés szerint.

Az infrastruktúra

Bár a válaszadók többsége nem tapasztalt jelentős hátrányokat a napi használat során, a villámtöltők lefedettségét, a töltési idő hosszát, és a töltők meghibásodását sokan említették a problémák között. Ha működik a töltő, akkor sem mindig egyszerű elindítani, illetve fizetni.

A magyar eredmények ebben az esetben lényegesen eltérnek a globálistól, mivel sokkal kevesebben írták, hogy nem tapasztalnak hátrányokat, elsősorban a gyenge és megbízhatatlan a villámtöltő hálózatunk.

A töltők meghibásodásáról, megbízhatóságáról kapcsolatban a megkérdezettek 57 százalék mondta azt, hogy soha, vagy csak ritkán fordult vele elő olyan, hogy hibás töltőt talált. Az autósok 36 százaléka időnként, vagy gyakran botlik rossz töltőbe.

Menetidő tervezése, sorok a töltésnél

A válaszadók szerint a hosszú utak során még mindig több tervezést igényel a villanyautó, mint a hagyományos. Leginkább a dél-amerikaiak és indiaiak érezték így, ugyanakkor senki nem gondolta ennek ellenkezőjét, csak legfeljebb kevésbé érzeték jelentősnek a tervezés szükségességét.

Összességében a felmérés eredménye azt tükrözi, hogy a felhasználók kétharmada nem, vagy csak ritkán tapasztal várakozást a töltőknél, de az is érdekes, hogy globálisan van 10 százalék, aki az elmúlt évben nem is használt villámtöltőt.